PLK buduje nowy most kolejowy w Nowej Grobli
Polskie Linie Kolejowe budują nowy most nad Lubaczówką w Nowej Grobli. Nowy obiekt powstaje na linii Munina – Hrebenne. Wartość inwestycji na odcinku linii 101 to 31 mln zł ze środków własnych.
PLK zachowują historię kolei. Stalowe konstrukcje mostów z Nowej Grobli i Lubaczowa pozostaną w regionie. PLK przekazały obiekty Gminie Lubaczów. Będą prezentowane w muzeum kolejnictwa na stacji Basznia.
Poza przebudową mostów na jednotorowej linii Munina – Hrebenne (nr 101) remontowany jest tor na szlaku Horyniec Zdrój – Werchrata. Prace pozwolą zlikwidować ograniczenia prędkość i usprawnią przejazd pociągów. Na trasie kursują składy w relacjach Jarosław – Horyniec Zdrój oraz Rzeszów – Horyniec Zdrój. W sezonie letnim można podróżować także między Rzeszowem a Zamościem oraz Jarosławiem a Lublinem. Linia kolejowa zapewni także sprawny transport towarów m.in. do zakładów w Surochowie oraz do przejścia granicznego w Werchracie.
Na prace na linii Munina – Hrebenne przeznaczono w 2020 r. 31 mln zł. Finansowane są ze środków własnych PLK. Na linii Munina – Hrebenne (nr 101) w latach 2018-2019 wyremontowano tory w stacji Basznia. Poziom bezpieczeństwa na 4 przejazdach w gminach: Lubaczów, Laszki, Oleszyce zwiększyła przebudowa skrzyżowań kolejowo-drogowych.
Linia Munina – Hrebenne jest jedną z trzech tras kolejowych łączących województwa podkarpackie i lubelskie.
Linia z historią
Linia kolejowa na trasie Munina – Hrebenne ma 83 km. To trasa dawnej Kolei Jarosławsko-Sokalskiej. Pierwszy pociąg z Jarosławia do Sokala przez Muninę – Lubaczów Hrebenne i Rawę Ruską przejechał 6 czerwca 1884. Po II wojnie światowej, wybudowano odcinek Werchrata – Hrebenne.
Źródło: Dorota Szalacha, PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.