Trwają prace na linii Otwock – Pilawa
W Otwocku wiadukt kolejowy zwiększył bezpieczeństwo na torach oraz usprawnił ruch drogowy w mieście. Od 13 grudnia pociągi jadą po dwóch torach z Otwocka do Pilawy. Wygodniejszy będzie dostęp do kolei.
– Modernizacja linii Warszawa – Lublin pokazuje, że kolej łączy Polskę w obszarze aglomeracji, regionu i kraju. Zwiększa się poziom bezpieczeństwa w komunikacji kolejowej i drogowej. Krajowy Program Kolejowy pozwala budować kolej bardziej bezpieczną, komfortową i punktualną – powiedział Andrzej Bittel, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury.
Koniec „wąskiego gardła” między Otwockiem a Pilawą
Linia kolejowa Warszawa – Lublin od 13 grudnia będzie na całej długości dwutorowa. Znacznie zwiększą się możliwości podróży w ruchu regionalnym i dalekobieżnym.
– Konsekwentnie tworzymy coraz lepsze warunki podróży koleją z Mazowsza na Lubelszczyznę. Dobudowa drugiego toru między Otwockiem a Pilawą znacząco zwiększa możliwości kursowania pociągów regionalnych i dalekobieżnych. Polskie Linie Kolejowe nie zwalniają tempa realizacji inwestycji – powiedział Ireneusz Merchel, prezes PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.
Od niedzieli, na odcinek z Otwocka do Pilawy wróciło 11 składów dalekobieżnych. Przejazd najszybszym pociągiem zajmie zaledwie 17 minut. Przyspieszą też pociągi regionalne. Trasę Otwock – Pilawa pokonają w mniej niż pół godziny, gdyż nie będzie oczekiwania na mijance w Celestynowie. Pasażerowie w pełni skorzystają z nowych peronów przy obu torach. Poprawi się komfort dostępu do pociągów na 7 przystankach tj. Śródborów, Stara Wieś, Pogorzel Warszawska, Zabieżki, Chrosna, Kołbiel, Augustówka. Na peronach są ławki i wiaty oraz nowe oświetlenie i oznakowanie. Osoby o ograniczonej możliwości poruszania się mogą korzystać z pochylni. W Otwocku oraz Celestynowie są nowe przejścia podziemne wyposażone w windy.
Bezpieczne i sprawne przejazdy do Lublina
Dwutorowy już odcinek między Otwockiem a Pilawą ma 25 km. Na stacjach Otwock, Celestynów i Pilawa zamontowano 93 rozjazdów. Rozwieszona jest nowa sieć trakcyjna. Zbudowano i zmodernizowano 26 obiektów inżynieryjnych, m.in. mosty i wiadukty.
Zasadnicze prace na odcinku Otwock – Pilawa zakończą się planowo w II kwartale 2021 roku. Po uzyskaniu niezbędnych pozwoleń pociągi pojadą z prędkością do 160 km/h.
Projekt „Prace na linii kolejowej nr 7 Warszawa Wschodnia Osobowa – Dorohusk na odcinku Warszawa – Otwock – Dęblin – Lublin, etap I” ma wartość ponad 3,5 mld zł i jest współfinansowany przez UE w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014–2020. Wszystkie prace na linii Warszawa – Lublin w ramach I etapu zostaną zrealizowane do 2022 roku.
Tekst: PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
Zdjęcia: Karol Mazurek, Rafał Wilgusiak