
1 (22) styczeń – luty 2009
Wyjątkowo mroźny początek roku zbiegł się w czasie z wstrzymaniem dostaw rosyjskiego gazu.
Każdego roku w styczniu Gazprom przykręca kurek, aby wymóc na odbiorcach wyższe ceny i jednocześnie przypomnieć „niepokornym” krajom, kto rządzi na europejskim rynku surowcowym. Tym razem jednak konflikt przybrał na sile do tego stopnia, że odczuli go boleśnie nawet mieszkańcy krajów bałkańskich, a Słowacja ogłosiła stan wyjątkowy w gospodarce.Gazowa apokalipsa, wojna gazowa – to tylko niektóre tytuły, którymi bombardowały nas media. Gdyby odrzucić sensacyjny sztafaż, to wymowa faktów jest dramatyczna. Widać, jak łatwo można pogrążyć gospodarkę kraju, gdy odpowiednio nie dba się o rozwój infrastruktury. Na temat konieczności dywersyfikacji zaopatrzenia w gaz wypowiedziano w Polsce tysiące słów, ale nadal brak jest inwestycji, dzięki którym w każdej chwili można rozpocząć tłoczenie z innego kierunku. Równie ważna bowiem, jak dywersyfikacja dostaw, jest dywersyfikacja dróg tych dostaw. W tym celu trzeba zainwestować w gazociągi, stacje i inne elementy gazowej infrastruktury. Najwyższa pora na duże inwestycje w gazownictwie.
W aktualnym numerze dużo piszemy o infrastrukturze, ale innego typu, bo interesującej miliony polskich kibiców – skupiamy się na budowie Stadionu Narodowego. Informacje mamy z pierwszej ręki, bo od prezesa firmy Pol-Aqua SA – generalnego wykonawcy pierwszego etapu budowy, od firmy Mostmarpal Sp. z o.o. – wykonawcy robót palowych oraz od przedstawicieli inwestora, czyli Narodowego Centrum Sportu. Postęp prac na budowie jest tak duży, że wiele zadań ukończono przed terminem. Do połowy grudnia wbito ok. 8 z 14 tysięcy pali, a dzięki dobrej organizacji pracy warszawiacy nie odczuwają uciążliwości z powodu realizacji tej inwestycji.
Spośród tekstów z dziedziny drogownictwa szczególnie rekomenduję wywiad ze Zbigniewem Kotlarkiem, prezesem Polskiego Kongresu Drogowego. Rok 2009 jest niezwykle ważny z punktu widzenia realizacji programu budowy dróg. Jeśli ma być wykonany, to jak podkreśla prezes Kotlarek, nie możemy dłużej tkwić w dołkach startowych, ale z impetem ruszyć naprzód. Praktycznym potwierdzeniem uczynienia ze sprawy rozwoju sieci drogowej kwestii pozostającej poza politycznymi podziałami, będzie nadanie jej rangi Narodowego Programu Budowy Dróg. Taki program przygotowuje PKD.
Pomimo zawirowań na rynkach finansowych, długoterminowe perspektywy dla branży budowlanej w Polsce pozostają korzystne. W opinii analityków z firmy PMR, budownictwu nie grozi załamanie ze względu na olbrzymią pulę środków przeznaczonych na projekty infrastrukturalne, stanowiące 50% produkcji budowlano-montażowej.
Rynek budowlany nie tylko rośnie, ale staje się też coraz nowocześniejszy, np. z roku na rok zwiększa się zastosowanie geosyntetyków w budownictwie, zwłaszcza w budowie dróg. Geosyntetyki, o czym obszernie piszemy w tym numerze, są atrakcyjną grupą materiałów ze względu na możliwość uzyskania oszczędności w stosunku do tradycyjnych rozwiązań inżynierskich. Nowoczesne technologie coraz częściej stosuje też w budowie przepustów dla zwierząt, o czym pisze Adam Wysokowski. Intensywny rozwój infrastruktury komunikacyjnej każe nam lepiej niż dotąd dbać o los migrujących zwierząt. Nowe techniki i technologie mogą w tym bardzo pomóc.
Wyjątkowo ciekawy blok tworzą artykuły o mostach, w tym m.in. o magicznym Golde Gate Bridge. Nawet dzisiaj, po ponad 70 latach od czasu wybudowania tego mostu, trudno znaleźć równie zachwycającą budowlę na świecie. Prostota, lekkość, smukłość dominujące w tym nowoczesnym, śmiałym rozwiązaniu, to główne cechy charakterystyczne dla tej konstrukcji.
Wśród materiałów poświęconych inwestycjom infrastrukturalnym w sektorze wodno-kanalizacyjnym pierwszorzędne znaczenie ma tekst o Gdańskim projekcie wodno-ściekowym – przedsięwzięciu doprawdy imponującym swoim rozmachem. Składa się z 31 zadań inwestycyjnych o wartości ponad 750 mln zł.
Artykuły z numeru:

