4 (13) lipiec – sierpień 2007
1 lipca przyniósł ważną zmianę – tego dnia został w pełni otwarty rynek energetyczny. Ma wyjść to na dobre konsumentom, bowiem odtąd każdy będzie mógł wybrać swojego dostawcę energii elektrycznej.
Niezależnie od tego, czy i kiedy skorzystamy z tej możliwości, ważne, że otrzymaliśmy prawo wyboru. Nowe przepisy przygotowują polski rynek do wprowadzenia konkurencji wśród sprzedawców energii. Nie stanie się to za sprawą wprowadzonych 1 lipca zmian formalno-prawnych, gdyż te wymuszają jedynie wydzielenie organizacyjne operatora systemu dystrybucyjnego w spółce energetycznej. Firmy energetyczne będą musiały podjąć walkę o klientów, a kiedy pojawi się prawdziwa konkurencja, wówczas nastąpi ruch cen. Będzie to zarazem prawdziwa próba sił dla polskich producentów energii, którzy będą musieli stawić czoła doświadczonym gigantom energetycznym z Zachodu.
O ile wielkie inwestycje w energetyce są jeszcze przed nami, o tyle budownictwo drogowe coraz wyraźniej przyspiesza. Przykłady tego znajdą Państwo w tym numerze „NBI”. I tak, Skanska SA zakończyła realizację prawie 3-km odcinka drogi ekspresowej S-69, usprawniając dojazd do przejścia granicznego ze Słowacją w Zwardoniu. Inwestycja obejmowała wykonanie trzech obiektów mostowych, w tym estakady łukowej, którą zrealizowano unikalną metodą rusztowań przejezdnych, w Polsce wykorzystaną po raz trzeci. Z kolei w Krakowie oddano do użytku tunel św. Rafała Kalinowskiego, który znacząco usprawni komunikację w centrum miasta. A chociaż tunele drogowe odgrywają bardzo ważną rolę w infrastrukturze transportowej, to ze względu na koszty ich wykonania i wysokie wymagania technologiczne w Polsce nie są budowane.
O potrzebie rozwijania budownictwa tunelowego i podziemnego pisze na naszych łamach rektor AGH prof. Antoni Tajduś. Piszemy też o trudnym projekcie przygotowania górotworu szybu SW-4 do głębienia metodą mrożeniową. Wytworzony w wyniku mrożenia płaszcz to skomplikowana konstrukcja inżynierska, mająca na celu zabezpieczenie szybu przed wdarciem się luźnych skał i wody oraz zapewnienie warunków do wykonania obudowy szybu. W czasie pracy wykorzystano osiągnięcia naukowo-techniczne firmy PeBeKa SA, a także doświadczenia PNiG Jasło Sp. z o.o., wykonawcy wierceń.
A myśl inżynierska na świecie rozwija się niebywale, czego przykładem jest 36-km most nad zatoką Hangzhou. Ze względu na swą długość mógłby połączyć Wielką Brytanię z Francją nad kanałem La Manche. Polecam także nasz raport Nowe typy konstrukcji w mostownictwie XXI w. Postęp w dziedzinie inżynierii materiałowej umożliwił opracowanie nowych materiałów konstrukcyjnych, a w konsekwencji nowych typów konstrukcji mostowych.
Odchodząc od problematyki budowy mostów, dających poczucie bezbrzeżnej przestrzeni, proponuję przenieść się… w głąb ziemi, więc do biegunowo innych warunków, ale także będących poligonem dla nowych rozwiązań technicznych, tym razem wodociągowych. Tę tematykę podejmujemy w artykule poświęconym technologii Insituform®. W Zielonej Górze firma Insituform Sp. z o.o. wykonała renowację kanału DN 1000 metodą rękawa Insituform®. Spółka liczy, że w przyszłości będzie wykonywać w Polsce takie projekty, jak w Japonii, gdzie pod rzeką Onga zainstalowała rękaw Insituform® o największej średnicy DN 2750. Drugi tekst poświęcony jest strategii rozwoju Wodociągów krakowskich. Gród Kraka został już zwodociągowany, a zatem naszedł czas na rozwój obszarowy spółki, o czym opowiada jej prezes.
Mam nadzieję, że ten krótki przegląd zawartości numeru dał Państwu przedsmak wydarzeń, o których piszemy, i zachęcił do czytania.
Zapraszam!