1 (52) styczeń – luty 2014
„Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne” zostało umieszczone w najnowszym wykazie naukowych czasopism punktowanych, opublikowanym w grudniu 2013 r. przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego (lista B).
W tym prestiżowym wykazie znaleźliśmy się po raz pierwszy, stąd zaczynamy skromnie, od 1 punktu, ale nie zamierzamy na tym poprzestać. Już samo wpisanie na listę czasopism punktowanych świadczy o uznaniu wysokiego poziomu merytorycznego zamieszczanych materiałów. Będziemy konsekwentnie zacieśniać współpracę z recenzentami oraz autorami, dla których punktacja ministerialna jest dodatkową zachętą do publikowania wartościowych tekstów na naszych łamach.
Tym samym „Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne” nie tylko potwierdziło swoją mocną pozycję na rynku wydawnictw branżowych (m.in. duży zasięg, nakład, menedżment jako główny odbiorca docelowy), ale też zaistniało w obiegu naukowym. Publikacje autorów krajowych i zagranicznych są dostępne w formie drukowanej oraz elektronicznej – na portalu budownictwoinzynieryjne.pl.
A co w numerze? Polecam Państwu interesujący wywiad z Lechem Witeckim, p.o. generalnego dyrektora dróg krajowych i autostrad, który mówi, że „rzetelnie monitoruje przebieg inwestycji i stara się nie dopuścić do obniżenia jakości budowanych w Polsce dróg. Obecnie mamy już sieć autostrad o łącznej długości 1484 km oraz 1242 km dróg ekspresowych, co daje w sumie 2726 km dróg szybkiego ruchu i stawia nas na 6. miejscu w Europie, tuż za Włochami”. Dodaje również, że do najważniejszych sukcesów GDDKiA zaliczyć można m.in. to, że w porównaniu z 2007 r. blisko dwuipółkrotnie (do ponad 2500 km) zwiększyła się liczba kilometrów dróg ekspresowych i autostrad w Polsce. Od 2008 r. w wyniku wielu czynników, w tym również zmian wprowadzonych przez GDDKiA w kierunku racjonalizacji ceny, koszt budowy dróg znacząco spadł. Okres gwarancji udzielanych na roboty budowlane wydłużył się do pięciu lat w stosunku do okresu sprzed 2008 r. Ponadto w latach 2010–2012 w ramach Laboratoryjnego Systemu Kontroli Jakości przebadano ponad 140 tysięcy próbek. W analizowanym okresie odsetek zadowalających próbek wzrósł o blisko 12%, osiągając poziom 85%.
W bieżącym wydaniu „NBI” dokonujemy przeglądu różnego typu realizacji mostowych, m.in. w tekście Inwestycje mostowe województwa małopolskiego zrealizowane w latach 1999–2013. W ciągu 15 lat działalności Zarządu Dróg Wojewódzkich w Krakowie przeprowadzono prace budowlane na 134 obiektach mostowych, w tym wybudowano 44 nowe przeprawy mostowe, przebudowano 38 obiektów, wyremontowano 52 obiekty. W ramach tych inwestycji stosowano różne technologie, m.in. konstrukcje nośne z belek prefabrykowanych o długości 30 m, obiekty sprężone wewnętrznie i zewnętrznie, wantowe, łukowe żelbetowe i stalowe, przepusty z blach falistych. W 2013 r. przebudowano na żelbetowy ostatni obiekt drewniany znajdujący się w ciągach dróg wojewódzkich województwa małopolskiego. Przeważającą większość tych zadań zrealizowały polskie biura projektowe i polskie firmy budowlane, co świadczy o znaczącym postępie budownictwa mostowego w Polsce. Obecnie ZDW zarządza 328 obiektami mostowymi o łącznej długości 11,5 km i powierzchni 126 tys. m2, w tym 21 obiektami o długości powyżej 100 m.
Piszemy również o budowie mostu przez Odrę w Brzegu Dolnym, metodach naprawy i zabezpieczania betonowych obiektów mostowych, otwarciu Trasy Uniwersyteckiej w Bydgoszczy, moście przez Przemszę w Chełmku, moście przez Wisłok w Rzeszowie oraz moście przez Wisłę w Toruniu, który ma najdłuższe przęsło łukowe w Polsce i jest jedną z największych inwestycji drogowych zrealizowanych w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2007–2013. Do jego budowy użyto 18 tys. t konstrukcji stalowych, 8 tys. t stali zbrojeniowej, 67 tys. m3 betonu, 9 tys. t asfaltu.
W tym numerze kontynuujemy cykl Technologie bezwykopowe na sześciu kontynentach, realizowany wspólnie z Międzynarodowym Stowarzyszeniem Technologii Bezwykopowych oraz Polską Fundacją Technik Bezwykopowych.
Polecam również artykuł o firmie HOBAS System Polska Sp. z o.o. – prekursorze mikrotunelingu w naszym kraju, który świętuje 10-lecie rozpoczęcia produkcji rur HOBAS w Polsce. Firma w tym czasie spopularyzowała metody bezwykopowe dzięki licznym pomyślnym realizacjom i wykazała ich ekonomiczność przy równoczesnym minimalizowaniu negatywnego wpływu budowy na funkcjonowanie miasta w czasie inwestycji.
Zapraszam do czytania!