REKLAMA

6 (9) listopad – grudzień 2006

Z uwagą śledzę zmagania Orlenu chcącego kupić rafinerię Możejki na Litwie. Konkurenci nie przebierają w środkach. A to raczej nieprzypadkowy pożar instalacji, a to mające rozjuszyć Litwinów pogłoski o rzekomym spotkaniu szefa PKN Orlen z prezesem rosyjskiego giganta naftowego Łukoil w sprawie podziału Możejek czy wreszcie wniosek czterech przedstawicieli Jukosu (w tym trzech Rosjan) w zarządzie rafinerii o odwołanie jej prezesa za „sprzyjanie” Orlenowi. Wszystko to, jak można domniemywać, za cichym poparciem (inspiracją?) Moskwy.

Igor Chałupiec, prezes PKN Orlen zapewnia, że nic nie jest w stanie odwieść go od kupna litewskiej rafinerii. A choć zdaniem niektórych to nie najlepsza inwestycja (rafineria na końcu rury, której kurek Rosja-nie zawsze mogą zakręcić), to skoro największa polska firma zdecydowała się na tę akwizycję, należy ją w tych dążeniach wspierać. Ciekaw jestem, czy i w jakim stopniu czyni to polski rząd.

Miejmy nadzieję, że Orlen może liczyć na większą pomoc niż ta, którą „otrzymują” beneficjanci unijnych miliardów na infrastrukturę. Warunkiem uzyskania pieniędzy z Sektorowego Programu Operacyjnego Transport (SPOT), służącego poprawie infrastruktury drogowej, jest wymóg opracowania przez zainteresowane dotacją firmy tzw. pod-ręczników procedur. Pomysłodawcami ich wprowadzenia nie jest wca-le zbiurokratyzowania Unia Europejska, ale urzędnicy z Ministerstwa Transportu, de facto zarządzający SPOT. Podręczniki miesiącami czekają na akceptację, są ciągle poprawiane i zmieniają się w opasłe tomy, których sami urzędnicy nie są w stanie sprawdzić. Efekt? Do końca września 2006 r. z wartego 4,5 mld zł programu wydatkowano zaledwie 364 mln zł.

Między innymi z funduszy SPOT finansowana jest budowa warszawskiego metra, przedsięwzięcie z bardzo długą brodą. O nowych planach kontynuowania tej inwestycji piszemy w tym numerze. Gorąco zachęcam do przeczytania drugiej części artykułu o polskim mostownictwie autorstwa prof. Jana Biliszczuka i Wojciecha Barcika. Polecam również tekst prof. Andrzeja Kuliczkowskiego na temat wyjątkowego w skali świata projektu kolektora SMART – pierwsza część tego materiału ukazała się w „NBI” nr 4 (7).

Przed zbliżającą się zimą zapewne zainteresuje Państwa wywiad, jakiego udzielił jeden z dyrektorów Katowickiego Holdingu Węglowego, jedynej spółki sektora górniczego, która w pierwszym półroczu 2006 r. miała zysk.

Przedstawiamy też bliżej inwestycje drogowe Bytomia. A ponieważ we wrześniu i październiku odbyło się wiele ciekawych konferencji z zakresu infrastruktury drogowej, wod-kan oraz nafty i gazu, relacje z nich zamieszczamy w tym numerze. Konferencje podejmują zwykle najbardziej aktualne dla branży problemy, dlatego warto je na bieżąco śledzić. Tematykę tych spotkań przybliżają Państwu dziennikarze „NBI”.

Serdecznie zapraszam do lektury!

Artykuły z numeru:

REKLAMA
REKLAMA
Przegląd prywatności

Ta strona korzysta z ciasteczek, aby zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o ciasteczkach są przechowywane w przeglądarce i wykonują funkcje takie jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.