Bezkolizyjne skrzyżowania w Kobyłce
Bezkolizyjne skrzyżowania zwiększą bezpieczeństwo w ruchu kolejowym i drogowym w Kobyłce na trasie Warszawa – Białystok. Inwestycje realizowane są obecnie przez PLK z udziałem środków instrumentu CEF „Łącząc Europę”.
Budowane są wiadukty nad torami w Tłuszczu i Mokrej Wsi oraz tunel w Zielonce. W Toporze powstaje przejście dla pieszych pod torami, które ułatwi dostęp do przystanku kolejowego. W Kobyłce budowane są dwa bezkolizyjne skrzyżowania.
– Budowa wiaduktu drogowego nad torami i tunelu pod linią kolejową to bardzo ważna inwestycja zwiększająca bezpieczeństwo mieszkańców. Ta zmiana polepszy system komunikacji i zapewni możliwość komfortowego i bezpiecznego podróżowania wszystkim korzystającym z kolei, ale również kierowcom i rowerzystom – powiedział Sylwester Dąbrowski, wicewojewoda mazowiecki.
– Inwestycje kolejowe wspierają rozwój powiatu wołomińskiego. To z jednej strony łatwiejszy dostęp do kolei i ułatwienia w codziennych dojazdach do szkół i pracy, ale też sprawniejszy ruch drogowy poprawiający jakość życia i bezpieczeństwo mieszkańców. Dokładamy starań, aby nasz powiat rozwijał się dynamicznie i w sposób zrównoważony, a dobre połączenia komunikacyjne są w tym przypadku absolutną podstawą – powiedział Adam Lubiak, starosta wołomiński.
– PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. prowadzą obecnie inwestycje warte 44 mld zł. Efektywnie wykorzystujemy m.in. środki unijnego instrumentu CEF „Łącząc Europę”. Takie inwestycje jak na trasie Rail Baltica w Kobyłce prowadzone są przy utrzymanym ruchu pociągów. Jest to ważne dla przewozów pasażerskich i towarowych oraz rozwoju gospodarki. Tylko na Mazowszu budujemy obecnie dwanaście bezkolizyjnych skrzyżowań – powiedział Arnold Bresch, członek Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.
W pobliżu przystanku Kobyłka-Ossów postępują prace przy najważniejszej konstrukcji wiaduktu drogowego. Nowy obiekt nad linią Warszawa – Białystok zastąpi pobliski przejazd kolejowo-drogowy, co znacznie usprawni ruch kolejowy i drogowy. Wykonawca zakończył betonowanie sześćdziesięciometrowej płyty, na której będzie dwupasmowa jezdnia, chodnik i ścieżka rowerowa. Ciężki sprzęt wzmacnia nasypy oraz drogi dojazdowe.
Wiadukt kolejowy będzie koło ul. Orszagha i ul. Granicznej. Ciężki sprzęt szykuje teren. Pod linią kolejową będzie budowana płyta nośna. Zakres prac wymagał zamknięcia dwóch z czterech torów. Ten zakres prac zaplanowano do stycznia 2023 r. Tunel poprowadzi ul. Orszagha pod linią kolejową, do ul. Nadarzyńskiej. Będzie 800 m nowej drogi, chodnik i ścieżka rowerowa. Nowe rozwiązanie komunikacyjne zastąpi ruchliwy przejazd w ciągu ul. Ręczajskiej i Jana Pawła II. Kierowcy zyskają czas – nie będą musieli czekać przed zamkniętymi rogatkami.
Budowa bezkolizyjnych skrzyżowań współfinansowana jest z instrumentu Unii Europejskiej „Łącząc Europę” (CEF). Łączna wartość tych inwestycji to 292,8 mln zł netto.
Źródło: tekst PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., www.plk-sa.pl