Dworce w Pionkach w budowie
Pierwszy jest zabytkowy i wyglądem przypomina niewielki pałac, drugi wybudowano po wojnie i posiada bardzo minimalistyczną formę oraz bryłę. Na dworcach Pionki i Pionki Zachodnie ruszyły pierwsze prace budowlane.
– Dworce Pionki i Pionki Zachodnie to kolejne inwestycje, które rozpoczynamy jesienią tego roku w województwie mazowieckim. To dworce całkowicie różne. Pierwszy z nich pochodzi z 1925 roku i został wzniesiony w stylu dworkowym. Drugi natomiast wybudowano w latach 50. XX wieku i po inwestycji zyska nowoczesny wygląd. Ich cechą wspólną jest to, że po przebudowie staną się one komfortowe, bezpieczne i dostępne dla wszystkich podróżnych – mówi Ireneusz Maślany, członek zarządu PKP S.A.
Historyczny z nutą nowoczesności
Przebudowa dworca w Pionkach zakłada renowację historycznego, objętego opieką konserwatorską budynku. Został on wybudowany w 1925 roku i jest przykładem stylu dworkowego w architekturze dworcowej. Dzięki inwestycji elewacji zostanie przywrócony historyczny wygląd i kolorystka. Odzyska ona kolor perłowobiały, a stylizowana na historyczną stolarka będzie pomalowana na zielono. Odtworzone zostaną również detale architektoniczne w postaci np. attyk dachowych, a także naprawione schody zewnętrzne. U szczytu fasady od strony miasta zostanie przywrócony symbol PKP z lat 20. XX wieku. W analogicznym miejscu od strony peronów pojawi się godło II Rzeczypospolitej Polskiej z datą budowy dworca – 1925 r. Dworzec w nowej odsłonie zyska również iluminację podkreślającą jego unikatową bryłę.
Wnętrze dworca połączy w sobie historię z nowoczesnością. Na parterze będzie się mieścić przestronny hol. W jego wystroju zostaną pozostawione elementy zabytkowe, takie jak kremowa posadzka z czerwonymi wstawkami, dwie kolumny, drewniana boazeria na ścianach. Ciekawostką będzie historyczny kaflowy piec, który również zostanie poddany renowacji. Hol po przebudowie dworca będzie w pełni klimatyzowany, a także wyposażony m.in. w ławki, elektroniczne tablice przyjazdów i odjazdów pociągów, a także mapę dotykową dworca. Na parterze podróżni znajdą jeszcze toalety oraz niewielki lokal komercyjny. Tymczasem na piętrze budynku, gdzie dostaniemy się windą i klatką schodową, będzie mieścić się sala ślubów wraz zapleczem.
Zmieni się również otoczenie dworca w Pionkach. W pobliżu budynku od strony peronów wybudowana zostanie wiata rowerowa, która pomieści 14 jednośladów. W sąsiedztwie dworca zaplanowano również montaż nowych ławek, koszy, oświetlenia oraz ułożenie nowych chodników.
Stary dworzec w nowej odsłonie
Całkowitym przeciwieństwem dworca Pionki jest drugi z przebudowywanych dworców – Pionki Zachodnie. Powstał on w latach 50. XX w. i diametralnie zmieni swój wygląd. Elewacja zyska bardziej nowoczesny charakter, dzięki jasnej kolorystyce tynków, z którą na piętrze będą współgrać żaluzje fasadowe w kolorze antracytowym. Nowością na elewacjach będą litery z nazwą dworca, podświetlane w kolorze białym, a także zegary na fasadach od strony miasta i peronów. Bryła budynku poszerzona zostanie na piętrze od strony peronów o poczekalnię zewnętrzną w formie wiaty z przeszkleniami z dwóch stron. Przedłużeniem poczekalni będzie klimatyzowany hol. Zostanie on wyposażony w ławki, kosze, gabloty z rozkładami jazdy, a także elektroniczne tablice przyjazdów i odjazdów pociągów. W jego sąsiedztwie znajdą się pomieszczenia kasy biletowej oraz toalety. Z kolei na parterze dworca będzie mieścić się niewielki lokal komercyjny na wynajem. Nowością w budynku będzie winda, która połączy obydwie kondygnacje dworca.
Dworce przyjazne i dostępne
Dzięki przebudowie dworce Pionki i Pionki Zachodnie staną się przyjazne osobom z niepełnosprawnościami i środowisku, ale również bezpieczne. Podczas inwestycji wyeliminowane zostaną bariery architektoniczne oraz wprowadzonych zostanie szereg usprawnień, które ułatwią korzystanie z dworców m.in. ułatwienia dla osób niedowidzących, takie jak ścieżki prowadzące, kontrastowa kolorystyka wnętrz czy oznaczenia w alfabecie Braille’a. W budynkach pojawią się również usprawnienia dla osób poruszających się na wózkach, w tym windy oraz podnośnik (Pionki). Przebudowy dworców zakładają również zmniejszenie energochłonności budynków poprzez wdrożenie nowoczesnych rozwiązań technicznych, a także systemu inteligentnego zarządzania budynkami (Building Management System). Ważnym celem inwestycji jest również poprawa bezpieczeństwa stąd w obydwóch obiektach zostaną zamontowane nowoczesne systemy monitoringu, kontroli dostępu, sygnalizacji włamania i napadu oraz przeciwpożarowe.
Przebudowy dworców w Pionki i Pionki Zachodni to koszt odpowiednio 10,59 mln zł brutto oraz 3,96 mln zł brutto. Inwestorem są Polskie Koleje Państwowe S.A. Dokumentację projektową modernizacji dworca Pionki opracowała pracownia An Archi Group Sp. z o.o., a wykonawcą prac budowlanych jest Korporacja Budowlana „DARCO” Dariusz Żak. Projekt przebudowy dworca Pionki Zachodnie wykonała SAFEGE S.A.S. – S.A., a prace budowlane realizuje konsorcjum firm – TWD-BUD Toczyłowski Sp. k. i WIMAKS HIŃCZA Sp. k. Planowany termin otwarcia dworców po przebudowach to koniec 2023 roku.
Źródło: tekst PKP S.A., www.pkp.pl