Nowa jakość podróży koleją na Mazurach
Na trasę Ełk – Giżycko wróciły pociągi już w czerwcu br., początkowo prowadzone przez lokomotywy spalinowe. Historycznym momentem stało się uruchomienie 3 września połączeń z wykorzystaniem nowo zabudowanej sieci trakcyjnej. Pierwszy skład elektryczny – IC Hańcza – wjechał do Giżycka o godz. 12:15, rozpoczynając nowy etap w historii kolei na Mazurach.
Efekty modernizacji i elektryfikacji
Prace na odcinku Ełk – Giżycko znacząco poprawiły komfort podróżowania. Zmodernizowano perony na stacjach i przystankach w Woszczelach, Starych Juchach, Wydminach, Siedliskach i Giżycku. Pociągi kursują po nowym torze, a bezpieczeństwo ruchu zapewniają nowoczesne urządzenia sterowania.
Zmodernizowano 59 obiektów inżynieryjnych i 26 przejazdów kolejowo-drogowych. Powstały także dwa bezkolizyjne skrzyżowania w Giżycku i Wydminach oraz tunel dla pieszych w Giżycku. Dzięki tym rozwiązaniom podróże stały się szybsze i bezpieczniejsze.
Docelowo pociągi pasażerskie będą mogły osiągać prędkość do 160 km/h, czyli dwukrotnie więcej niż przed modernizacją. Czas przejazdu w kierunku Olsztyna skróci się o około 50 minut i wyniesie poniżej dwóch godzin.
Finansowanie inwestycji
Roboty na 49-kilometrowym odcinku Ełk – Giżycko kosztowały 649 mln zł netto (798 mln zł brutto). Projekt „Prace na linii kolejowej nr 38 na odcinku Ełk – Korsze wraz z elektryfikacją” został dofinansowany z Unii Europejskiej – z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko oraz programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat i Środowisko. Wartość dofinansowania wyniosła 499 mln zł netto.
Kolejny etap – Giżycko – Korsze
Trwają prace na odcinku Giżycko – Korsze o wartości 876 mln zł netto (1,077 mld zł brutto), finansowane ze środków Krajowego Planu Odbudowy. Zakończenie inwestycji planowane jest w połowie 2026 r., a udostępnienie odcinka przewoźnikom zaplanowano na marzec 2026 r. Możliwe jest jednak wcześniejsze udostępnienie trasy dla ruchu spalinowego – już w grudniu 2025 r.
Ruch pociągów elektrycznych będzie możliwy po uzyskaniu dopuszczenia do podsystemu „Energia” z Urzędu Transportu Kolejowego.
Budownictwo
Drogi
Energetyka
Geoinżynieria
Hydrotechnika
Inż. Bezwykopowa
Kolej
Mosty
Motoryzacja
Tunele
Wod-Kan
