REKLAMA
Kolej Wiadomości
1 Minuta czytania

Elektryfikacja linii kolejowej Ełk – Giżycko zakończona

Na Mazurach po raz pierwszy pojawiły się pociągi elektryczne. Od 3 września podróżni mogą korzystać z nowej sieci trakcyjnej na odcinku Ełk – Giżycko. Elektryfikacja linii kolejowej nr 38 to inwestycja Polskich Linii Kolejowych (PLK) o wartości blisko 650 mln zł, współfinansowana z funduszy unijnych. Modernizacja poprawi komfort podróży, skróci czasy przejazdu i ograniczy wpływ transportu kolejowego na środowisko.

Elektryfikacja linii kolejowej Ełk – Giżycko, stacja Giżycko
Pociąg na stacji Giżycko, fot. Piotr Sydov, PKP Intercity, www.plk-sa.pl
Spis treści

Nowa jakość podróży koleją na Mazurach

Na trasę Ełk – Giżycko wróciły pociągi już w czerwcu br., początkowo prowadzone przez lokomotywy spalinowe. Historycznym momentem stało się uruchomienie 3 września połączeń z wykorzystaniem nowo zabudowanej sieci trakcyjnej. Pierwszy skład elektryczny – IC Hańcza – wjechał do Giżycka o godz. 12:15, rozpoczynając nowy etap w historii kolei na Mazurach.

Efekty modernizacji i elektryfikacji

Prace na odcinku Ełk – Giżycko znacząco poprawiły komfort podróżowania. Zmodernizowano perony na stacjach i przystankach w Woszczelach, Starych Juchach, Wydminach, Siedliskach i Giżycku. Pociągi kursują po nowym torze, a bezpieczeństwo ruchu zapewniają nowoczesne urządzenia sterowania.

Zmodernizowano 59 obiektów inżynieryjnych i 26 przejazdów kolejowo-drogowych. Powstały także dwa bezkolizyjne skrzyżowania w Giżycku i Wydminach oraz tunel dla pieszych w Giżycku. Dzięki tym rozwiązaniom podróże stały się szybsze i bezpieczniejsze.

Docelowo pociągi pasażerskie będą mogły osiągać prędkość do 160 km/h, czyli dwukrotnie więcej niż przed modernizacją. Czas przejazdu w kierunku Olsztyna skróci się o około 50 minut i wyniesie poniżej dwóch godzin.

Finansowanie inwestycji

Roboty na 49-kilometrowym odcinku Ełk – Giżycko kosztowały 649 mln zł netto (798 mln zł brutto). Projekt „Prace na linii kolejowej nr 38 na odcinku Ełk – Korsze wraz z elektryfikacją” został dofinansowany z Unii Europejskiej – z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko oraz programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat i Środowisko. Wartość dofinansowania wyniosła 499 mln zł netto.

Kolejny etap – Giżycko – Korsze

Trwają prace na odcinku Giżycko – Korsze o wartości 876 mln zł netto (1,077 mld zł brutto), finansowane ze środków Krajowego Planu Odbudowy. Zakończenie inwestycji planowane jest w połowie 2026 r., a udostępnienie odcinka przewoźnikom zaplanowano na marzec 2026 r. Możliwe jest jednak wcześniejsze udostępnienie trasy dla ruchu spalinowego – już w grudniu 2025 r.

Ruch pociągów elektrycznych będzie możliwy po uzyskaniu dopuszczenia do podsystemu „Energia” z Urzędu Transportu Kolejowego.

REKLAMA
Kalendarium wydarzeń
Sklep internetowy NBI
REKLAMA
Przegląd prywatności

Ta strona korzysta z ciasteczek, aby zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o ciasteczkach są przechowywane w przeglądarce i wykonują funkcje takie jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.