
Minął rok od wprowadzenia nowych zasad
Nowe zasady dotyczą umów zawartych po 21 stycznia 2019 r. Stosowane są przy comiesięcznych rozliczeniach z wykonawcami i podwykonawcami. Dzielą ryzyka po połowie pomiędzy wykonawcę i zamawiającego, czyli waloryzacji podlega 50 proc. wartości płatności za kontrakt. Zastrzegliśmy jednak, że wprowadzone do kontraktu zmiany nie podlegają waloryzacji, gdyż wyceniane są według cen bieżących. Ustalono, że limit waloryzacji wynosi +/- 5 proc. zaakceptowanej kwoty kontraktowej.
W skład „koszyka waloryzacyjnego”, składającego się z głównych elementów cenotwórczych wpływających na ostateczny bilans kosztowy kontraktu, wchodzą ceny: paliwa, cementu, asfaltu, stali, kruszywa oraz średnie wynagrodzenia pracowników branży (wszystkie z ustalonymi stałymi wagami). Dodatkowo pod uwagę brany jest indeks zmiany cen towarów i usług konsumpcyjnych – wskaźnik inflacyjny (CPI), który odzwierciedla pozostałe elementy cenotwórcze, które nie zostały wyodrębnione w „koszyku” (np. produkty spożywcze, usługi edukacyjne, usługi hotelowe).
„Kalkulator” pomoże wyliczyć
Współpraca GDDKiA oraz Głównego Urzędu Statystycznego (GUS) od końca 2018 roku zaowocowała stworzeniem nowego narzędzia pomagającego w wyliczeniach waloryzacji kosztów kontraktów. Aplikacja „Kalkulator” jest mechanizmem (wzorem) waloryzacyjnym do obliczenia realnych zmian kosztów na rynku w określonym czasie dla kontraktów infrastrukturalnych w Polsce. Wskaźniki cen dotyczące tych elementów są obliczane i publikowane przez GUS. W praktyce należy wejść na kalkulator, wybrać odpowiedni kalkulator (jest ich kilka), podać okres początkowy i ten dla którego liczymy waloryzację, podać kwotę z przejściowego świadectwa płatności (PŚP) do waloryzacji i resztę kalkulator oblicza już sam, podając gotową kwotę.
Nowe zasady w praktyce
Funkcjonowanie nowych zasad mogliśmy już zweryfikować przy rozliczaniu płatności za prace zabezpieczające na budowie A1 pomiędzy węzłami Częstochowa Północ i Częstochowa Blachownia. Dla przykładu, od stycznia do września 2019 r., w oparciu o dostępne wskaźniki cen opublikowane przez Prezesa GUS, mnożnik korygujący ceny dla nawierzchni bitumicznej wyniósł 102,1381, natomiast dla nawierzchni betonowej 102,2848. Wskaźniki potwierdzają tendencję wzrostową. W poprzedniej perspektywie limit waloryzacyjny wynosił na kontraktach 1 proc., co oznacza, że maksymalny mnożnik korygujący wynagrodzenie wykonawców dochodził do wartości 101.
Obecnie limit waloryzacyjny wynosi 5 proc. co oznacza, że maksymalny mnożnik korygujący wynagrodzenie wykonawców może wzrosnąć do wartości 105. W przypadku kontraktów realizowanych w trybie „Projektu i buduj” waloryzacja w praktyce będzie stosowana dopiero po wydaniu decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej, wraz z otrzymaniem pierwszych PŚP.
Zaproponowane obecnie przez GDDKiA wskaźniki znacznie dynamiczniej reagują na sytuację rynkową niż dotychczas stosowane. Analizujemy jeszcze możliwość wyjątkowego podejścia do dłuższych niż zwykle terminowo kontraktów i zastosowania innego niż 5 proc. limitu waloryzacji.
Tekst i zdjęcie: GDDKiA