Innowacje dla kolei
Program Luxtorpeda 2.0, którego celem jest stworzenie innowacyjnych pojazdów szynowych, jest jednym z flagowych projektów służących realizacji Strategii na Rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju (SOR), przyjętej w 2017 roku przez Radę Ministrów.
– Cieszę się, że PKP Intercity planuje włączyć się we flagowy projekt służący realizacji SOR. Decyzja o współpracy jest podyktowana potrzebami i wymaganiami, jakie stawiają pasażerowie przed nowoczesnymi przewoźnikami. Współpraca z Narodowym Centrum Badań i Rozwoju ma zapewnić przewoźnikowi nowoczesny tabor. Jestem pewien, że dzięki temu Polacy jeszcze chętniej będą korzystać z transportu kolejowego – zapewnia minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.
– Wyznaczyliśmy i konsekwentnie realizujemy cele strategiczne, dzięki którym poprawia się jakość życia Polaków. Obok już prowadzonych przez NCBR: programów INNOTABOR, Wspólnego Przedsięwzięcia z PKP PLK oraz programu GOSPOSTRATEG dziś uruchamiamy kolejną, ważną inicjatywę. Partnerstwo innowacyjne to bowiem nie tylko nowy sposób finansowania innowacji. To budowanie w Polsce takiego rynku, który przez lata będzie napędzał naszą gospodarkę – podkreśla Jarosław Gowin, Wiceprezes Rady Ministrów, Minister Nauki i Szkolnictwa Wyższego.
Kolej przyszłości i dużych inwestycji
PKP Intercity rozpoczyna zapowiedzianą wcześniej współpracę z Narodowym Centrum Badań i Rozwoju dotyczącą stworzenia innowacyjnych, nowoczesnych pociągów w ramach partnerstwa innowacyjnego. W wyniku prac badawczo-rozwojowych prowadzonych przez różnych wykonawców, opracowany zostanie innowacyjny tabor kolejowy, stanowiący odpowiedź na potrzeby PKP IC. Planowane jest opracowanie nowoczesnej lokomotywy elektrycznej, elektrycznego zespoły trakcyjne (EZT) oraz składu typu push-pull. Pojazdy mają być przystosowane do prędkości 160-250 km/h. Na ten cel planuje przeznaczyć docelowo około 3,7 mld.
– Realizujemy największy w historii firmy program inwestycyjny, którego celem jest coraz lepsza jakość podróżowania. W ramach zaktualizowanej strategii taborowej na lata 2016-2020 z perspektywą do 2023 r. zainwestujemy aż 7 mld złotych w komfort pasażerów. Kolej to transport przyszłości, a PKP Intercity ma długoterminowe plany rozwoju swoich usług z wykorzystaniem innowacyjnych projektów – mówi Marek Chraniuk, Prezes Zarządu PKP Intercity. – Po podpisaniu listu intencyjnego powołujemy od razu wspólnie z Narodowym Centrum Badań i Rozwoju zespół projektowy, który rozpoczyna działania – dodaje.
Innowacje na zamówienie dzięki NCBR
– Z powodzeniem uruchamiamy programy nowego typu, których celem jest stawianie czoła konkretnym wyzwaniom technologicznym, przy jednoczesnym zapewnianiu rynku dla nowatorskich rozwiązań. Kompetencje zdobyte w realizowanym już przez nas partnerstwie innowacyjnym w połączeniu z doświadczeniem we wspieraniu prac B+R związanych ze środkami transportu szynowego dały impuls do nawiązania współpracy PKP IC – mówi prof. Maciej Chorowski, Dyrektor Narodowego Centrum Badań i Rozwoju. – To kolejny krok w realizacji celów w ramach programu Luxtorpeda 2.0, który nie tylko zwiększy konkurencyjność polskich firm, ale przede wszystkim poprawi bezpieczeństwo i jakość przewozów – dodaje dyrektor NCBR.
Partnerstwo innowacyjne to nowy tryb udzielania zamówienia publicznego, który został wprowadzony w 2016 roku w znowelizowanej ustawie o prawie zamówień publicznych. Ma na celu wspieranie nowych, jeszcze nieistniejących na rynku rozwiązań, dzięki czemu zamawiający kreuje rynek dla innowacyjnych produktów i usług. Narodowe Centrum Badań i Rozwoju jest jednym z pierwszych podmiotów w Polsce stosującym ten nowatorski tryb. Na początku tego roku uruchomił postępowanie w ramach programu „Bezemisyjny transport publiczny”, którego celem jest stworzenie, zakup i zasilenie floty kilkudziesięciu polskich miast nawet ponad 1000 bezemisyjnych autobusów nowej generacji.
Autor: Ministerstwo Infrastruktury