REKLAMA
Kolej Wiadomości
4 Minuty czytania

Nowe przejście na stacji Szczecin Główny

Otwarto nowe przejście między kładkami na stacji Szczecin Główny. 150 m łącznik nad peronem 3 pozwala szybko i wygodnie korzystać ze stacji i dworca. PLK na II etap modernizacji stacji Szczecin Główny przeznaczyły ok. 60 mln zł.

 
Zdjęcie: PKP PLK
Zdjęcie: PKP PLK
Zdjęcie: PKP PLK
Zdjęcie: PKP PLK
Nowy łącznik umożliwia podróżnym szybkie i wygodnie przejście miedzy poczekalnią w budynku dworca a peronem nr 4, a także dojście na dworzec od ulicy Czarnieckiego. Przejście jest dostosowane do potrzeb osób o ograniczonych możliwościach poruszania. Osoby niewidome i słabowidzące przez łącznik poprowadzą ścieżki naprowadzające. Przejście jest przeszklone i całkowicie zadaszone. Oświetlenie po zmroku zapewnia około 120 opraw LED.

Obiekt nad peronem 3 jest połączony z modernizowaną kładką – na początku września został oddany fragment od ulicy Kolumba do peronu 3. Kładka przeszła gruntowny remont, zamontowano zadaszenie, wymieniono nawierzchnie i zainstalowano windy, które zapewniają wygodne dojście na perony nr 1, 2 i 3.

Na budowę nowego przejścia zużyto 300 m3 betonu, 35 ton zbrojenia, konstrukcję przejścia wspiera 215 ton stali.

Stacja Szczecin Główny coraz nowocześniejsza


Prace koncertują się na peronie 4. Zostanie on wydłużony, a wygodne dojście na peron zapewni szeroka winda. Widać też roboty przy przebudowie kładki od strony ulicy Czarnieckiego. Wygodne dojście do niej zapewni pochylnia.

Na stacji Szczecin Główny podczas przebudowy peronu nr 4, pociągi podmiejskie odjeżdżają z peronu nr 1,2 i 3. Dojście na perony zapewniono od ulicy Kolumba i ulicy Owocowej. Pasażerowie na bieżąco są informowani o organizacji ruchu na stacji Szczecin Główny.

Inwestycja o wartości ok. 60 mln zł netto jest realizowana z Krajowego Programu Kolejowego w ramach projektu „Poprawa stanu technicznego infrastruktury obsługi podróżnych (w tym dostosowanie do wymagań TSI PRM) Etap I Szczecin Główny”. Projekt współfinansuje Unia Europejska w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.

Nowe możliwości podróży koleją ze Szczecina do Świnoujścia


PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. ogłosiły przetarg na wykonanie studium wykonalności na odcinek Świnoujście – Szczecin Dąbie – Szczecin Podjuchy. W ramach studium wykonalności wykonawca dokona kompleksowej analizy, która określi zakres niezbędnych prac, a także szacowane koszty. W ramach inwestycji planowana jest przebudowa stacji i przystanków na tej trasie (m.in. Szczecin Podjuchy, Kliniska, Białuń, Rokita, Wysoka Kamieńska, Recław, Warnowo Szczecin Dąbie Osiedle, Szczecin Załom czy też Łoźnica, Ładzin), które zostaną podwyższone, co ułatwi wsiadanie do pociągu. Obiekty będą wyposażone w udogodnienia dla osób o ograniczonych możliwościach poruszania się. Analizie poddana zostanie także możliwość budowy nowych przystanków, co ułatwi mieszkańcom regionu dostęp do kolei. Modernizacja stacji i przystanków oraz budowa nowych umożliwi w przyszłości utworzenie „węzłów przesiadkowych i tym samym integrację kolei z innymi z innymi środkami transportu publicznego w tym zintegrowane systemy: „park & ride” i „bike & ride”. W ramach prac planowana jest także wymiana torów, urządzeń sterowania, a także montaż nowoczesnego systemu ERTMS/ETCS. Zapewni to sprawne i bezpieczne podróże oraz przewóz towarów, a także skróci czas przejazdu. Zwiększy się przepustowość linii, dzięki czemu na trasę będzie mogło wyjechać więcej pociągów. Studium będzie podstawą do szczegółowego planowania projektu w nowej perspektywie unijnej.

400 mln na przebudowę odcinka Choszczno – Stargard


PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. podpisały 11 października umowę za blisko 400 mln zł netto na modernizację trasy między Choszcznem a Stargardem. To kolejny projekt do realizacji na trasie z Wielkopolski na Pomorze Zachodnie. Pracami na tym odcinku zajmą się: Trakcja PRKiI S.A. (Lider), SCHWEERBAU GmbH & Co. KG Bauunternehmen, „SBM” Sp. z o.o. sp.k. Projekt współfinansowany z instrumentu CEF „Łącząc Europę”.

Zmodernizowane zostaną stacje i przystanki w miejscowościach: Ziemomyśl, Dolice, Morzyca, Kolin, Strzebielewo, Witkowo. W ramach przebudowy odcinka Choszczno – Stargard przewidziano modernizację 12 peronów, które zostaną wyposażone w udogodnienia dla osób o ograniczonych możliwościach poruszania się. W ramach przebudowy na stacjach i przystankach zainstalowane zostaną nowe wiaty peronowe, jasne oświetlenie, system informacji pasażerskiej. Udogodnienia te znacznie zwiększą komfort podróżnych.

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. na modernizowanych stacjach i przystankach przewidziały także udogodnienia dla cyklistów – przy peronach ustawione zostaną stojaki na rowery.

Podróżni odczują korzystne zmiany po zakończonych pracach na trasie z Wielkopolski na Pomorze Zachodnie. Efektem modernizacji będzie skrócenie czasu przejazdu z Poznania do Szczecina. Pociągi pasażerskie pojadą z prędkością do 160 km/h. Zwiększona zostanie przepustowość linii, na trasę będzie mogło wyjechać więcej pociągów. Między Choszcznem a Stargardem wymienione będzie 62 km torów i sieci trakcyjnej. Bezpieczeństwo w ruchu kolejowym i drogowym zwiększy przebudowa 9 przejazdów kolejowo-drogowych między innymi w miejscowościach: Ziemomyśl, Dolice, Morzyca, Kolin, Strzebielewo i Witkowo. Zmodernizowane będzie 19 mostów i wiadukty. PLK pamiętają także o ochronie środowiska – zaplanowano bezpieczne przejścia dla zwierząt.

Projekt „Prace na linii kolejowej E59 na odcinku Poznań Główny – Szczecin Dąbie” jest współfinansowany przez Unię Europejską z Instrumentu „Łącząc Europę”.


Tekst i zdjęcie: Magda Burczyk, PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.

REKLAMA
Kalendarium wydarzeń
Sklep internetowy NBI
REKLAMA