REKLAMA
Kolej Wiadomości
3 Minuty czytania

PLK buduje wiadukt drogowy w Koninie

W Koninie trwa budowa wiaduktu drogowego, który usprawni komunikację drogową w mieście. Zaawansowanie prac wynosi już 70%. Obiekt za 15 mln zł powstaje przy współpracy PLK z miastem Konin z udziałem środków UE z instrumentu „Łącząc Europę”.

 
Zdjęcie: PKP PLK
Zdjęcie: PKP PLK
Zdjęcie: PKP PLK
Zdjęcie: PKP PLK
Budowany wiadukt drogowy w Koninie na torami trasy Poznań – Warszawa ma 25 m długości i 6 m wysokości. Obiekt zwiększy bezpieczeństwo w ruchu kolejowym i znacząco poprawi system komunikacji drogowej w mieście. Bezkolizyjne skrzyżowanie połączy dzielnice Glinki i Niesłusz (ul. Paderewskiego z ul. Wyzwolenia). Wiadukt zastąpi pobliskie przejazdy kolejowo-drogowe na ul. Okólnej i ul. Torowej. Będą dwie jezdnie z trzema pasami ruchu w każdą stronę oraz zabezpieczone ścieżki pieszo-rowerowe po obu stronach obiektu.

Ciężar 9 lokomotyw nad torami

Wiadukt nad trzema torami montowano głównie nocą. W ten sposób praca ciężkiego sprzętu nie ograniczała kursowania pociągów. Wszystkie przygotowane elementy konstrukcji ważą prawie 1125 ton, czyli tyle, ile 9 lokomotyw. Połowa płyty wiaduktu jest już zabetonowana. Podobne prace będą wykonane na drugiej części obiektu. Płytę nośną wiaduktu tworzy 38 strunobetonowych belek. Tzw. dźwigary opierają się na przyczółkach obiektu.

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. planują zakończenie prac do sierpnia br. Inwestycja powstaje przy współpracy z Urzędem Miejskim w Koninie, który współfinansuje budowę wiaduktu oraz odpowiada za powstanie dróg prowadzących do nowego obiektu. Jego otwarcie będzie możliwe po wykonaniu dojazdów, do czego zobowiązał się samorząd.

Liczby inwestycji


Wymiary wiaduktu drogowego:
– 25 m długości,
– 18 szerokości,
– 6 m wysokości.

Do wybudowania przyczółków i nasypów wiaduktu wykorzystano już:
– 285 ton zbrojenia,
– 8 774 m3 ziemi,
– 3 544 m3 betonu.

Piesze przejście pod torami


W Koninie gotowa jest zasadnicza konstrukcja przejścia podziemnego pod torami linii Poznań – Warszawa na ul. Torowej obok miejsca zdemontowanej kładki. Trwają prace wykończeniowe oraz związane z odwodnieniem. Bezpieczeństwo i komfort korzystających z obiektu zapewni jasne, energooszczędne oświetlenie. Przejście będzie dostępne również dla osób mających trudności z poruszaniem się, dzięki odpowiednio wyprofilowanym dojściom. Nowy tunel mieszkańcy zyskają w jeszcze w tym półroczu.

Bezpieczną komunikacje pod torami zapewni również przebudowywane przejście na stacji Konin. Będą tam m.in. nowe okładziny ścian. Tunel połączy działające od czerwca nowe perony, wyposażone w wiaty, windy oraz informację pasażerską.

Zmienia się trasa Poznań – Warszawa


Pociągi jeżdżą już po dwóch nowych torach na odcinkach Swarzędz ‒ Koło oraz Barłogi ‒ Kutno, Jackowice ‒ Żychlin i Bednary ‒ Łowicz. Wymiana torów i sieci trakcyjnej postępuje na szlaku z Żychlina do Starej Wsi oraz na stacjach w Kutnie i Łowiczu.

Podróżni korzystają z wygodniejszych, przebudowanych peronów


W Podstolicach, Koninie, Kole, Kutnie, Łowiczu, Mysłakowie i Zosinowie. Modernizacja trasy zwiększy przepustowość, umożliwiając dogodne łączenie ruchu pasażerskiego i towarowego na linii, będącej ważną częścią korytarza TEN–T Morze Północne ‒ Bałtyk. Nowoczesny system sterowania ruchem kolejowym pozwoli na sprawny przejazd pociągów ze wschodu na zachód kraju, a modernizacja przejazdów kolejowo-drogowych znacząco poprawi poziom bezpieczeństwa.

Wszystkie prace w zakresie LCS Konin (odcinek Swarzędz ‒ Koło) planowane są do końca sierpnia br. Do lipca 2021 r. roboty toczyć się będą między Kołem a Żychlinem (LCS Kutno), a na odcinku Żychlin ‒ Sochaczew (LCS Łowicz) do października 2021 r. Na termin planowanego zakończenia inwestycji wpłynęła m.in. konieczność usunięcia nieprzewidzianych kolizji i związany z tym większy zakres prac. PLK pozostają w bieżącym kontakcie z wykonawcą w celu optymalizacji prac.

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. realizują projekt „Prace na linii kolejowej E20 na odcinku Warszawa – Poznań pozostałe roboty, odcinek Sochaczew ‒ Swarzędz” w ramach Krajowego Programu Kolejowego. Modernizacja warta jest ponad 2 mld zł.

Tekst i zdjęcia: Radosław Śledziński, PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.

REKLAMA
REKLAMA
Kalendarium wydarzeń
Sklep internetowy NBI
REKLAMA