REKLAMA
Mosty Wiadomości
4 Minuty czytania

PLK zbudują nowy wiadukt w Lesznie

Za prawie 6 mln zł PLK zbudują nowy wiadukt w Lesznie. Wiadukt powstanie w miejscu skrzyżowania kolejowo-drogowego. Inwestycja powstanie w ramach modernizacji linii E59 na odc. Czempiń – granica woj. dolnośląskiego.

Prace w Lesznie, fot. PKP PLK
Prace w Lesznie, fot. PKP PLK
Nowy wiadukt na ruchliwej ul. Wilkowickiej w Lesznie zapewni większy poziom bezpieczeństwa w ruchu kolejowym i drogowym. Obiekt zastąpi przejazd kolejowo-drogowy, na trzech liniach: Poznań – Wrocław, Łódź Kaliska – Tuplice i Leszno – Zbąszyń. Efektem prac będzie płynny przejazd samochodów i bezpieczny ruch pieszych nad torami. Trzyprzęsłowy 49 m wiadukt będzie miał dwie jezdnie o łącznej szerokości 8 m oraz 3 m trakt pieszo-rowerowy. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. przebudują także ul. Wilkowicką na długości około 400 m i wybudują dogodne dojazdy do wiaduktu.

Budowa wiaduktu od 4 lutego wymaga zamknięcia przejazdu kolejowo-drogowego. Zgodnie z zatwierdzoną organizacją ruchu – wyznaczone są objazdy. O zmianach informują tablice umieszczone na ulicach.

Wiadukt w Lesznie to jedno z siedmiu dwupoziomowych skrzyżowań, realizowanych w ramach modernizacji linii E 59 między Czempiniem a granicą woj. dolnośląskiego.

Nowe obiekty zwiększą bezpieczeństwo i ułatwią komunikację w Rawiczu na ul. Piłsudskiego – w trakcie budowy i Świętojańskiej – będzie budowany, w Kościanie na ul. Młyńskiej – w trakcie budowy i Gostyńskiej – będzie budowany oraz w Klonówcu – w trakcie budowy i Gołaszynie (na skrzyżowaniu linii kolejowej z drogą gminą Bojanowo – Pakówka) – będzie budowany.

Wykonane dotychczas prace między Czempiniem a gr. woj. dolnośląskiego


Ułożono dwa tory na długości ok. 10 km między Starym Bojanowem a Kościanem. Przebudowano też na tym szlaku 15 obiektów inżynieryjnych. Wybudowano nowe perony na stacji Stare Bojanowo i Przysieka Stara. Powstała też nowa krawędź peronu nr 2 na stacji Kościan i peronu nr 2 na stacji Leszno. Wyremontowany został także tor nr 3 i 5 na stacji Leszno.

Leszno – budowa bezpiecznego przejścia dworzec – perony – miasto


Konstrukcja przejścia pod torami jest na etapie stawianie ścian. Przedłużony o 23 m tunel zapewni bezpieczną komunikację od budynku dworca na perony i drugą stronę stacji do ul. Towarowej, gdzie miasto planuje parking. Gotowa jest połowa (jedna krawędź) peronu nr 2 – korzystają z niej podróżni. W budowie jest druga część oraz nowy peron nr 1. Po zakończeniu podstawowych prac, perony będą wyposażone w informację pasażerską oraz niezbędne oznakowanie. Nowe wiaty ochronią przed deszczem. Zdemontowana stalowa wiata, będzie wykorzystana jako osłona parkingu rowerowego. Modernizacji przejścia pod torami na ul. Słowiańskiej jest na etapie ostatnich prac.

Postęp prac na trasie Stare Bojanowo – Kościan


Dobiega końca modernizacja drugiego toru na odcinku 9 km, między Starym Bojanowem a Kościanem. Wymieniono 19 km sieci trakcyjnej. Zamontowano m.in. 4 nowoczesne rozjazdy, które zostały wyposażone w system elektrycznego ogrzewania. Pozwala to na płynną jazdę pociągów w trudnych warunkach zimowych. Na trzech przejazdach kolejowo-drogowych zwiększył się poziom bezpieczeństwa ruchu kolejowego i drogowego. Zamontowane są nowe urządzenia sygnalizacji przejazdowej, nowoczesne oświetlenie oraz wyremontowana jezdnia.

Kościan i Stare Bojanowo – budowa wiaduktu i peronów


W Kościanie pasażerowie korzystają już z nowej krawędzi na peronie nr 2. Kontynuowane są prace na pozostałej części oraz na peronie nr 1. Na stacji w nowym przejściu podziemnym budowane są schody na perony oraz szyby windowe. Kontynuowana jest budowa wiaduktu kolejowego nad ul. Młyńską oraz przejścia pieszo-rowerowego w ciągu ul. Wyzwolenia. Nowy wiadukt kolejowy będzie wbudowany także nad ul. Gostyńską.

Na stacji Stare Bojanowo jest już jeden nowy peron. Kontynuowane są prace przy drugim na oraz torach. Wykonano konstrukcję przejścia pod torami. Rozpoczęła się budowa schodów oraz szybów windowych. Przejazd kolejowo-drogowy na ul. Krętej otrzymał nową nawierzchnię drogową.

W lutym kontynuowane będą prace w torze nr 1 między Kościanem a Czempiniem. Modernizacja obejmie m.in. 8 przepustów i 3 przejazdy kolejowo-drogowe. Rozpocznie się także modernizacja mostu nad Kościańskim Kanałem Obry.

Prace między Lesznem a gr. woj. dolnośląskiego


Prace po firmie Astaldi kontynuuje Zakład Robót Komunikacyjnych DOM Poznań. Niezbędne było przeprowadzenie szczegółowej inwentaryzacji robót wykonanych przez Astaldi. Obecnie między Korzeńskiem a Rawiczem ZRK DOM budowane jest nowe podtorze. Na stacji Rawicz powstaje nowy peron nr 2. Na obiekcie rozpoczęto układanie płyt peronowych.

Na szlaku Bojanowo – Rydzyna w torze nr 1 ułożono 5 km nowych torów i budowane jest nowe podtorze. Układany jest tor na szlaku Rydzyna – Leszno.

Konieczne są też dodatkowe prace przy wybudowanych przez firmę Astaldi obiektach inżynieryjnych. Trudna sytuacja, którą stworzyło Astaldi na odcinku Leszno – gr. woj. dolnośląskiego powoduje m.in. opóźnienie prac, szacowane na ok. sześć miesięcy.

Zaawansowanie projektu „Prace na linii kolejowej E59 na odcinku Wrocław – Poznań, odcinek granica województwa dolnośląskiego – Czempiń” pozwala ocenić, że pomimo trudności, spowodowanych głównie sytuacją Astaldi, możliwe będzie wykorzystanie środków unijnych przewidzianych na tę inwestycję.

Tekst i zdjęcie: Zbigniew Wolny, PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.

REKLAMA
REKLAMA
Kalendarium wydarzeń
Sklep internetowy NBI
REKLAMA