
Kolej na lepsze podróże pociągiem
Dzięki inwestycji znacznie poprawi się dostęp mieszkańców regionu do kolei. Modernizacja obejmie 112 km Węglówki, linii kolejowej nr 131, między Dąbiem nad Nerem a Złotnikami Kujawskimi oraz 20 km przylegających linii. Po zakończeniu inwestycji pociągi pasażerskie pojadą z prędkością do 140 km/h, a na odcinku od Jaksic do Złotnik Kujawskich nawet 200 km/h. PLK przebudują 12 stacji: Dąbie nad Nerem, Ponętów, Lipie Góry, Babiak, Zaryń, Piotrków Kujawski, Chełmce, Karczyn, Inowrocław Rąbinek, Inowrocław, Jaksice, Złotniki Kujawskie. Perony zostaną wyposażone w nowe wiaty, ławki, funkcjonalne i energooszczędne oświetlenie oraz czytelne oznakowanie. Dostęp do pociągów będzie przygotowany do potrzeb osób o ograniczonych możliwościach poruszania się.
Sprawniejszy przewóz towarów
Przewóz ładunków stanie się szybszy i sprawniejszy. Pociągi towarowe będą mogły przyśpieszyć do 120 km/h. Usprawni to przewóz ładunków nie tylko w regionie, ale także z południowych okręgów przemysłowych do portów nad Bałtykiem. To istotne, ponieważ odcinek linii nr 131 jest częścią magistrali kolejowej C-E 65, należącej do VI Europejskiego Korytarza Transportowego, łączącego państwa nadbałtyckie z krajami położonymi nad Morzem Adriatyckim i na Bałkanach.
Przebudowa obiektów inżynieryjnych umożliwi przystosowanie linii do przejazdu cięższych składów towarowych, o nacisku do 221 kN na oś.
Na odcinku Inowrocław – Złotniki Kujawskie przewidziano budowę 4 skrzyżowań dwupoziomowych. Takie rozwiązania, podobnie jak modernizacja przejazdów, zwiększą poziom bezpieczeństwa w ruchu kolejowym i drogowym.
Najpierw dokumentacja, a później prace, na modernizowanej linii będą dotyczyć aż 114 obiektów, w tym 15 wiaduktów 17 mostów i 3 przejść pod torami. Sprawny ruch pociągów zapewni nowy system sterowania ruchem kolejowym. Zaplanowano nowe Lokalne Centrum Sterowania Inowrocław, wyposażone w nowoczesne systemy i sprzęt komputerowy.
Podróż koleją nawet 200 km/h
W ramach umowy wykonawca przygotuje koncepcję przebudowy stacji Jaksice i Złotniki Kujawskie dla prędkości pociągów pasażerskich do 200 km/h. Powstanie też koncepcja separacji ruchu pasażerskiego i towarowego na odcinku Inowrocław – Nowa Wieś Wielka oraz budowy dwóch dodatkowych torów na odcinku Jaksice – Złotniki Kujawskie. Trzecia koncepcja będzie dotyczyć przebudowy węzła Inowrocław w celu separacji ruchu pasażerskiego i towarowego oraz umożliwienia przejazdu pociągów pasażerskich na trasie Toruń – Inowrocław – Bydgoszcz bez konieczności zmiany kierunku jazdy.
Tekst i zdjęcie: Mirosław Siemieniec, PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.