Przetargi na budowę dwóch odcinków S19
29 maja 2020 r. GDDKiA wysłała do publikacji w Dzienniku Urzędowym UE ogłoszenie o dwóch przetargach na zaprojektowanie i wybudowanie dwóch odcinków drogi ekspresowej S19 w województwie podlaskim.
Coraz więcej S19 wokół Białegostoku
Obie części drogi ekspresowej S19, na które ogłaszamy przetargi, są elementem przyszłego szlaku komunikacyjnego Via Carpatia łączącego kraje nadbałtyckie z południem Europy. Jednocześnie są przedłużeniem tzw. Południowej Obwodnicy Białegostoku: Krynice – Dobrzyniewo – Białystok w kierunku na północ i zachód od miasta, a Białystok Południe – Ploski na południe od Białegostoku, w stronę Lublina.
Oba fragmenty S19 to w sumie około 23 kilometry dwujezdniowej drogi ekspresowej w przekroju 2×2, przystosowanej do ciężkiego ruchu (kategoria KR6 lub KR7). Technologię wykonania konstrukcji nawierzchni (beton cementowy czy nawierzchnia bitumiczna) wybierze wykonawca.
– Via Carpatia, droga ekspresowa S19 to dla Polski Wschodniej, w tym dla Podlasia szansa na rozwój, nowe inwestycje i miejsca pracy. Realizacja tego projektu obejmuje także budowę obwodnicy Białegostoku, która pozwoli mieszkańcom tego miasta na odetchniecie od uciażliwego ruchu tranzytowego – powiedział wiceminister infrastruktury Rafał Weber.
Węzły, mosty, wiadukty
Fragment Krynice – Dobrzyniewo – Białystok Zachód składa się z dwóch pododcinków, które połączyliśmy w jeden:
– Dobrzyniewo – Białystok Zachód, na który przetarg został unieważniony 22 kwietnia br. ze względu na oferty przekraczające budżet zamawiającego,
– Krynice – Dobrzyniewo, który jest przedłużeniem pierwszego i pierwotnie miał być realizowany w późniejszym terminie.
Na odcinku Krynice – Dobrzyniewo – Białystok Zachód zaplanowany został węzeł Białystok Zachód łączący planowaną S19 (poprowadzoną górą) z istniejącą S8 (poprowadzoną dołem). Zadanie obejmować będzie m.in. budowę Miejsca Obsługi Podróżnych, Obwodu Drogowego, 14 obiektów inżynierskich, w tym dwóch mostów – nad rzeką Supraśl i rzeką Białą, a także wiaduktu kolejowego nad torami Białystok – Ełk.
Z kolei na odcinku Białystok Południe – Ploski przewidziano węzeł Zabłudów oraz duży, przeszło 150-metrowy most nad doliną Narwi.
Źródło: GDDKiA O/Białystok