REKLAMA
Budownictwo Wiadomości
4 Minuty czytania

Trasa tramwajowa do warszawskiej Winnicy gotowa

4 września ruszą tramwaje po nowo zbudowanych torach do osiedla Winnica. Mieszkańcy szybciej dojadą do centrum i do stacji metra dzięki tramwajom linii 2 i 17 oraz autobusowi 509.

 
Zdjęcie: Zarząd Transportu Miejskiego w Warszawie, www.ztm.waw.pl
Zdjęcie: Zarząd Transportu Miejskiego w Warszawie, www.ztm.waw.pl
Nowy odcinek torowiska i jezdni na ulicy Światowida umożliwi wydłużenie tras linii tramwajowych 2 i 17, a także autobusowych 509 i N03 (od nocy z 6 na 7 września). Dzięki nowemu odcinkowi torów mieszkańcy osiedla Winnica zyskają wygodny dojazd do stacji metra Młociny i do centrum.

Szybciej do metra i centrum


Tramwaje dotrą o ok. 1,3 km dalej niż dojeżdżają dzisiaj. Dla „dwójki” to zmiana trasy od tymczasowej pętli na Nowodworach, gdzie dotychczas był rozjazd dla tramwajów dwukierunkowych, na nową właśnie w Winnicy – teraz tutaj będą zmieniały kierunek jazdy. „Dwójka” do stacji metra Młociny dojedzie w 15 minut. To jedna z najbardziej popularnych tras tramwajowych w stolicy.

Do Winnicy dojadą również składy linii 17, które kończą dziś bieg na pętli Tarchomin Kościelny. Dzięki wybudowaniu na Winnicy klasycznej pętli zawracać mogą tu tramwaje jednokierunkowe. „Siedemnastka” zapewni więc mieszkańcom Winnicy i Nowodworów bezpośrednie połączenie ze Śródmieściem, w tym z Dworcem Centralnym, i z Mokotowem. Trasę do centrum, czyli do ronda ONZ, tramwaj pokona w nieco ponad 35 minut. Na tym odcinku ma do przejechania 16 km.

Pasażerowie będą mogli wysiąść z tramwajów obydwu linii na tym samym przystanku – „dwójka” pojedzie dalej prosto do rozjazdu umożliwiającego zmianę kierunku jazdy, a „siedemnastka” skręci na pętle, gdzie będzie miała jeszcze jeden przystanek. W drugą stronę do tramwajów 17 podróżni wsiądą na pętli lub na wspólnym przystanku z 2 na ulicy Światowida.

Na węźle Winnica jest także pętla autobusowa, do której zostaną wydłużone trasy linii 509 i N03. Linia 509 umożliwi mieszkańcom, zwłaszcza nowych budynków mieszkalnych w Winnicy, nowy bezpośredni dojazd na Żerań, do centrum Pragi i na Gocław. Linia N03 zapewni obsługę komunikacyjną Winnicy w godzinach nocnych i będzie niejako kontynuacją połączeń realizowanych przez linię 509 (przez Żerań do centrum Pragi).

Tramwaje na zielonym


Przedłużenie trasy tramwajowej do Winnicy to wspólna inwestycja komunikacyjna Zarządu Transportu Miejskiego i Tramwajów Warszawskich. ZTM prowadził budowę nowego, dwujezdniowego odcinka ulicy Światowida wraz pętlą autobusową, a tramwajarze zajmowali się budową nowej trasy tramwajowej. Powstał odcinek nowych torów tramwajowych o długości ok. 1 km od ulicy Strumykowej w pobliże ulicy Leśnej Polanki. Tory zostały obsadzone trawą i dzięki temu w stolicy mamy już ponad 25 km zielonych torowisk. Na przystankach dostosowanych do potrzeb osób z niepełnosprawnościami są wiaty i wyświetlacze informujące za ile minut odjedzie kolejny tramwaj.

Równolegle wybudowane zostały jezdnie ulicy L. Mehoffera, drogi rowerowe, chodniki z betonowych płyt. Jest nowa zieleń – trawniki, drzewa, krzewy ozdobne. Skrzyżowania wyposażone są w sygnalizacje świetlne, wzdłuż chodników stanęły latarnie. Na końcowych odcinkach ulicy Poetów, która została przecięta nową ulicą Światowida, place manewrowe wyłożono kamieniami polnymi z historycznego zabruku dawnej ulicy. Na pętli autobusowej stanął także budynek socjalny dla kierowców i motorniczych, w którym podczas przerwy postojowej będą mogli w dobrych warunkach zjeść posiłek, wypić kawę lub herbatę, umyć ręce czy skorzystać z toalety.

To jeszcze nie koniec


Następny etapem rozwoju transportu w tej okolicy będzie budowa przedłużenia ulicy Światowida do Modlińskiej wraz z budową skrzyżowania. Rada m.st. Warszawa przeznaczyła na ostatniej sesji dodatkowe 18 mln zł na tę inwestycję i jeszcze we wrześniu ZTM chce ogłosić przetarg na budowę. Otwarcie tego fragmentu pozwoli m.in. skierować do Winnicy linie podmiejskie od strony Jabłonny. Znacznie ułatwi to dojazd do metra z północy Warszawy i aglomeracji.

Ostatnim elementem tworzenia w tym miejscu docelowego węzła przesiadkowego będzie nowa pętla dla autobusów i tramwajów wraz parkingiem P+R. ZTM jest w trakcie przygotowywania koncepcji jak taki węzeł powinien wyglądać – jego budowa jest uzależniona od możliwości finansowych Warszawy. Wstępne założenia dla tego obiektu przewidują, oprócz zintegrowanych platform przystankowych ułatwiających przesiadki, również miejsca postojowe dla autobusów, tory odstawcze dla tramwajów oraz parking na kilkaset miejsc postojowych dla samochodów osobowych, w tym pojazdów osób z niepełnosprawnościami. Ponieważ w ramach Warszawskiego Transportu Publicznego jeździ coraz więcej autobusów elektrycznych, zaplanowane są także stanowiska do ładowania takich pojazdów. Znajdą się tu także stojaki rowerowe oraz zostaną wytyczone strefy postojowe „Kiss and Ride”.

Źródło: tekst Zarząd Transportu Miejskiego w Warszawie, www.ztm.waw.pl
REKLAMA
Kalendarium wydarzeń
Sklep internetowy NBI
REKLAMA