Pierwszy powstanie most wschodni, położony najbliżej mostu Kotlarskiego. Po przeniesieniu ruchu pociągów na nową przeprawę, ruszą prace przy pozostałych dwóch obiektach.
Bulwary dostępne dla krakowian
W pierwszej kolejności realizowane były najtrudniejsze prace, wymagające użycia najcięższego sprzętu budowlanego. Inżynierowie przystąpili do budowy nowych przyczółków i podpór mostu. Podpory będą na brzegu rzeki, stąd konieczność zabezpieczenia placu budowy, wbitymi głęboko w ziemię, ścianami oporowymi.
Po wykonaniu wykopów rozpoczęły się prace przy fundamentach. Ich najważniejszym elementem było wbicie na 15 metrów betonowych pali. Prace są na lądzie i w nurcie rzeki. Tam powstają podpory tymczasowe, które również będą osadzone na wbitych w dno, betonowych palach. Ciężki dźwig, wykorzystany do operacji, ustawiony był na specjalnej barce, którą manewruje holownik „Halny”.
Zakończył się najtrudniejszy etap robót budowlanych. Popularna trasa pieszo-rowerowa, na Bulwarze Kurlandzkim, będzie ponownie dostępna dla mieszkańców Krakowa. Tymczasowa ścieżka, biegnąca obok placu budowy, którą dla wygody użytkowników wyasfaltowano, będzie oddana do użytku 14 września.
Ul. Podgórska – bramki przejazdowe dla bezpieczeństwa kierowców
Niewielkie zmiany w organizacji ruchu czekają również krakowskich kierowców. By móc kontynuować prace przy budowie mostu wykonawca musi zamontować specjalne bramki zabezpieczające nad ul. Podgórską. W związku z tym zajęte będą chodniki po obu stronach drogi, a piesi skierowani zostaną na bulwary i tymczasowy chodnik, zlokalizowany na jezdni. Oznacza to, że ul. Podgórska w kierunku ul. Starowiślnej zostanie zwężona.
Aby nie powodować dodatkowych utrudnień w centrum Krakowa PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., w porozumieniu z wykonawcą i zarządcą dróg, zdecydowały, że zmiany na ul. Podgórskiej zostaną wprowadzone później, dopiero po otwarciu jezdni pod wiaduktem nad ul. Grzegórzecką, które zaplanowane jest na 1 października.
Efekty modernizacji linii średnicowej
Nowe mosty kolejowe usprawnią ruch pociągów pasażerskich w Krakowie. To nie jedyny efekt modernizacji linii średnicowej. Powstaną także nowe przystanki: Kraków Złocień i Kraków Grzegórzki. Największa inwestycja, realizowana przez PLK na południu Polski, zakończy się w 2020 roku. Wartość robót budowlanych szacowana jest na niemal 1 mld zł.
Projekt „Prace na linii kolejowej E30 na odcinku Kraków Główny Towarowy – Rudzice wraz z dobudową torów linii aglomeracyjnej”.
Autor: Piotr Hamarnik, PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.