Unijne wsparcie dla linii Skarżysko-Kamienna – Kielce – Kozłów
30 czerwca PLK podpisały z Centrum Unijnych Projektów Transportowych umowę o dofinansowanie prac projektowych dla inwestycji „Prace na linii kolejowej nr 8 na odcinku Skarżysko-Kamienna – Kielce – Kozłów – prace przygotowawcze”.
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. podpisały wczoraj z Centrum Unijnych Projektów Transportowych umowę o dofinansowanie prac projektowych dla inwestycji „Prace na linii kolejowej nr 8 na odcinku Skarżysko-Kamienna – Kielce – Kozłów – prace przygotowawcze”. Wartość dofinansowania ze środków UE to 17,7 mln zł netto, natomiast wartość prac to 25 mln zł netto.
– Dziś fundusze unijne dofinansowują pierwszy krok tej inwestycji, czyli przygotowanie dokumentacji. Ale korzyści z podpisywanej umowy można już krótko podsumować. Będzie szybciej, bezpieczniej i ekologicznej – podkreśla Małgorzata Jarosińska-Jedynak, minister funduszy i polityki regionalnej. I dodaje – Na rozwój transportu kolejowego w Polsce w tej perspektywie w POIiŚ przeznaczyliśmy blisko 22 mld złotych. Jest to około 18% dostępnych środków w programie. Podpisaliśmy już 70 umów o dofinansowanie inwestycji o łącznej wartości 34,6 mld złotych, z czego wkład UE to prawie 20 mld złotych.
– Podpisana umowa i zapewnienie dofinansowania oznacza przygotowanie projektu atrakcyjnych i bardziej komfortowych podróży koleją na ważnej dla mieszkańców linii Skarżysko-Kamienna – Kielce – Kozłów. Pociągami będziemy podróżować sprawniej i wygodniej w obszarze regionu i w połączeniach dalekobieżnych m.in. do Krakowa i Warszawy. Pamiętamy o komforcie stacji i przystanków – będą dostępniejsze i przygotowane dla wszystkich podróżnych – mówi Ireneusz Merchel, prezes Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.
Modernizacja ok. 100 km linii kolejowej na trasie Skarżysko-Kamienna – Kielce – Kozłów poprawi możliwości podróży i przewozu towarów w województwie świętokrzyskim i w relacjach dalekobieżnych. Dla podróżnych przygotowane zostaną wygodne, dostępne dla wszystkich podróżnych 15 stacji i przystanków m.in. Suchedniów, Jędrzejów, Wolica. Modernizacja torów, wymiana urządzeń sterowania ruchem kolejowym, prace na przejazdach kolejowo-drogowych i budowa bezkolizyjnych skrzyżowań pozwolą na podniesienie prędkości pociągów i zwiększą poziom bezpieczeństwa. Po zakończeniu inwestycji pociągi pasażerskie pojadą z prędkością do 120 km/h, a towarowe do 100 km/h. Skróci się czas przejazdu pociągów ze Skarżyska-Kamiennej do Kozłowa (do ok. 1 h 15 min) oraz w relacjach dalekobieżnych. Szczegółowy zakres prac na linii określi dokumentacja projektowa.
– Po raz kolejny decyzje podjęte w przeszłości przez Polaków, którzy w 2003 r. głosowali za przystąpieniem Polski do UE – wspólnoty wartości, prawa i rozwoju – wpływają na współczesność. Chodzi nie tylko o to, co zwykle dostrzegają urzędnicy i eksperci, czyli wynikające z obecności Polski w UE lepsze warunki prowadzenia biznesu i wzrost gospodarczy. Liczą się konkrety. Bo przecież umowa o dofinansowanie projektu „Prace na linii kolejowej nr 8, na odcinku Skarżysko- Kamienna – Kielce – Kozłów – prace przygotowawcze” to konkret. Z ponad 27 mln zł kosztu projektów UE wydaje ponad 17,5 mln zł. To 65% całej sumy. Wkład budżetu państwa wyniósł 3 mln zł. Dziękujemy za to. Pamiętajmy o roli Unii w podnoszeniu jakości życia nas wszystkich jako obywateli Polski i Wspólnoty. Unia Europejska w działaniu – to nowe i wyremontowane szlaki kolejowe ułatwiające dojazd do pracy, szkoły czy wakacyjne wyjazdy – powiedział Dr Marek Prawda, dyrektor Przedstawicielstwa Komisji Europejskiej w Polsce.
Wykonawcą prac projektowych zaplanowanych do 2022 r. jest konsorcjum firm: Idom Inżynieria Architektura i Doradztwo Sp. z o.o. – Lider, IDOM Consulting, Engineering, Architecture S.A. oraz BBF Sp. z o.o. Roboty budowlane zaplanowano w przyszłej perspektywie finansowej 2021-2027. W ramach komplementarnego zadania planowane jest zaprojektowanie przebudowy stacji Kielce.
Źródło: PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.