Wnioski, zarówno te złożone w formie wpisów do zeszytów wyłożonych do dnia spotkań w urzędach gmin, dostarczone podczas spotkań, a także przesłane po nich na adres lubelskiego oddziału GDDKiA zostaną przeanalizowane przez projektantów koncepcji programowej. Wprowadzone przez nich rozwiązania w obsłudze ruchu lokalnego trafią do zaopiniowania do samorządów i zarządców dróg. Opracowywana obecnie koncepcja programowa stanie się elementem dokumentacji przetargowej na realizację S19 Lubartów – Lublin w trybie „projektuj i buduj”. Ostateczne rozwiązania zaproponują projektanci wykonawcy inwestycji.
Opracowywana obecnie koncepcja programowa ma za zadanie uszczegółowić rozwiązania techniczne dla zatwierdzonego w decyzji środowiskowej wariantu trasy. Przebiegu drogi ekspresowej już nie zmieni, ale może wprowadzać zmiany w drogach do obsługi ruchu lokalnego, ciągach pieszo-rowerowych, kładkach dla pieszych – elementach mieszczących się w korytarzu przyszłej drogi wskazanym w decyzji środowiskowej.
Pod budowę przyszłej drogi przejmowany będzie teren niezbędny do zrealizowania inwestycji. Dokładny podział działek poznamy po opracowaniu projektu budowlanego, a procedura szacowania wartości nieruchomości rozpocznie się po wydaniu przez wojewodę lubelskiego decyzji zezwolenia na realizację inwestycji drogowej (planowane w połowie 2022 r.). Biegli rzeczoznawcy wyłonieni przez wojewodę oszacują wartość nieruchomości po wydaniu decyzji administracyjnej GDDKiA wypłaci odszkodowanie. Jeżeli pod budowę drogi przejęta będzie tylko część nieruchomości a pozostała jej część, tak zwana „resztówka”, nie będzie nadawała się do prawidłowego wykorzystania na dotychczasowe cele, GDDKiA ma obowiązek wykupić ją na wniosek właścicieli.
Tekst i zdjęcie: GDDKiA O/Lublin