REKLAMA
Drogi Wiadomości
2 Minuty czytania

Przetarg na dokumentację dla sekcji 2 obwodnicy Koszalina i Sianowa

W jeszcze w 2018 r. szczeciński Oddział GDDKiA ogłosił przetarg na opracowanie nowej dokumentacji dla odcinka obwodnicy Koszalina i Sianowa o długości 7,9 km między ul. Władysława IV a Sianowem (sekcja 2 obwodnicy).

 
Mapa: GDDKiA O/Szczecin
Mapa: GDDKiA O/Szczecin
                     Dla odcinka obwodnicy Koszalina i Sianowa o długości 7,9 km między ul. Władysława IV a Sianowem (sekcja 2 obwodnicy), na którym wystąpiły problemy z podłożem uniemożliwiając realizację robót według pierwotnej dokumentacji będą opracowywane nowe projekty. Dokumentacja posłuży następnie do ogłoszenia przetargu na realizację robót w formule „buduj”. Dokumentacja obejmująca Projekt Budowlany, Projekty Wykonawcze wraz z projektami wzmocnienia podłoża powinna być gotowa w ciągu 8 miesięcy od podpisania umowy. Wraz z ogłoszeniem nowego przetargu unieważniony został wcześniejszy przetarg na dokończenie tego fragmentu obwodnicy w formule „projektuj i buduj”, w którym większość ofert dwukrotnie przekraczała kosztorys. W formule „buduj” za dokumentację będzie odpowiadała GDDKiA, posiadanie szczegółowego projektu pozwoli również na znacznie bardziej precyzyjne określenie szacunkowego kosztu robót. Termin zakończenia budowy sekcji 2 obwodnicy będzie zależał od przyjętych w nowej dokumentacji rozwiązań projektowych. Pozostałe fragmenty obwodnicy Koszalina i Sianowa (sekcje 1 i 3) o długości ok. 12 km będą gotowe w 2019 roku.

Na odcinku obwodnicy Koszalina i Sianowa od km 6,4 do km 14,3 wystąpiły skomplikowane warunki gruntowe, odmienne od wcześniej stwierdzonych. Podłoże ze względu na bardzo specyficzną i rzadko spotykaną budowę, związaną z występowaniem drugiego poziomu wód gruntowych pod ciśnieniem nie nadawało się do zastosowania pierwotnie planowanej technologii wzmocnienia podłoża (kolumny kamienne). Problemem były również samo wypływy (wypływy artezyjskie), w których zwierciadło wody stabilizowało się nawet 2 m powyżej poziomu terenu. Wobec wystąpienia tego problemu podjęto szereg działań zmierzających do wypracowania nowej technologii. Próby zastosowanie nasypu przeciążeniowego i mikrowybuchów nie przyniosły oczekiwanych rezultatów. Wykonawca obwodnicy zaproponował technologię pali przemieszczeniowych. Wykonano również szereg ekspertyz i badań podłoża, które prowadził miedzy innymi Państwowy Instytut Geologiczny. Finalnie jednak nie udało się osiągnąć porozumienia z dotychczasowym wykonawcą co do realizacji tych dodatkowych robót. W związku z powyższym odcinek obwodnicy od km 6,4 do km 14,3 został wyłączony z pierwotnego kontraktu na budowę obwodnicy. Dla tego odcinka zostanie opracowana nowa dokumentacja projektowa, której wykonawca będzie zobowiązany do opracowania i przeanalizowania kilku wariantów rozwiązań technicznych dotyczących między innymi wzmocnienia podłoża, realizacji wiaduktu kolejowego WK119, czy zoptymalizowania niwelety. Pozwoli to wybrać następnie najlepsze rozwiązania, tak aby w sposób najbardziej efektywny i optymalny dokończyć realizację obwodnicy.

Tekst i mapa: GDDKiA O/Szczecin

REKLAMA
Kalendarium wydarzeń
Sklep internetowy NBI
REKLAMA