Temat ten jest dużym wyzwaniem, ponieważ przebiega w całości przez teren miejski. W miejsce istniejących skrzyżowań jednopoziomowych powstaną nowe dwupoziomowe. Zostanie wybudowana 1 nowa estakada, 4 węzły drogowe oraz wybudowanych bądź zmodernizowanych będzie 13 obiektów mostowych. Powstanie również nowa infrastruktura dla pieszych i dla rowerzystów.
Celem inwestycji jest zwiększenie dostępności transportowej miasta, lepsza przepustowość DK 1, poprawa nośności drogi i bezpieczeństwa ruchu, a także zmniejszenie w mieście uciążliwości wiążących się z nadmiernym ruchem drogowym.
Termin wykonania projektu budowlanego wraz z wnioskiem ZRID to 31 sierpnia 2019 r., natomiast projektu wykonawczego 31 stycznia 2020 r.
Inwestycja nie byłaby możliwa, gdyby nie fundusze europejskie. Projekt „Przebudowa alei Wojska Polskiego – DK1 w Częstochowie” zajął wcześniej pierwsze miejsce na liście inwestycji wybranych do dofinansowania z funduszy unijnych przez Centrum Unijnych Projektów Transportowych w ramach konkursu dla działania 4.1 Programu Infrastruktura i Środowisko „Zwiększenie dostępności transportowej ośrodków miejskich leżących w sieci drogowej TEN-T i odciążenie miast od nadmiernego ruchu drogowego”. Częstochowa pozyskała na ten cel 164 mln zł z unijnego budżetu, a cała inwestycja kosztować ma blisko 179 mln zł.
Warto wspomnieć, że DK1 również znajduje się wśród 10 najniebezpieczniejszych dróg w Polsce. Sweco Engineering ma za zadanie zmienić ten stan. Firma projektuje obecnie w sumie już 5 odcinków tej trasy (ok. 26 km), poprawiając bezpieczeństwo ruchu oraz dbając o komfort życia mieszkańców okolicznych miejscowości. Wcześniejsze odcinki to Siewierz – Podwarpie, Koziegłowy – Markowice, Markowice – Brudzowice oraz Brudzowice – Siewierz.
Tekst i zdjęcie: Sweco Engineering sp. z o.o.
Budownictwo
Drogi
Energetyka
Geoinżynieria
Hydrotechnika
Inż. Bezwykopowa
Kolej
Mosty
Motoryzacja
Tunele
Wod-Kan