Kolejne projekty PLK z unijnym wsparciem
Ponad 830 mln zł dofinansowania z POIiŚ 2014-2020 otrzymały PLK na modernizację linii Trzebinia – Oświęcim – Czechowice Dziedzice oraz budowę Centralnego Systemu Dynamicznej Informacji Pasażerskiej.
– Realizacja inwestycji kolejowych: modernizacja dworców, linii kolejowych, infrastruktury obsługi podróżnych, a także budowa nowych dróg, w tym obwodnic miast, dzięki dofinansowaniu ze środków unijnych może przebiegać sprawniej. Jestem przekonany, że nowymi, bezpiecznymi drogami i połączeniami kolejowymi łączymy Polskę – powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.
– Z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020 na największe inwestycje infrastrukturalne trafiło już 91,3 mld zł. Tym samym zagospodarowaliśmy blisko 80% funduszy w tym programie. Wartość obecnie realizowanych inwestycji kolejowych w ramach programu to ponad 21 mld zł. Dotychczas podpisane umowy oznaczają, że finansowanie unijne obejmie budowę lub modernizację prawie 900 km linii kolejowych oraz zakup lub ulepszenie ponad 500 pojazdów kolejowych, np. wagonów i lokomotyw. To, że inwestycje w kolej mają sens widać w coraz lepszych danych dotyczących liczby pasażerów i ilości przewiezionych towarów – stwierdził minister inwestycji i rozwoju Jerzy Kwieciński.
Szybciej i wygodniej koleją w Małopolsce Zachodniej
PLK zrealizują inwestycje na trasie kolejowej nr 93 Trzebinia – Zebrzydowice w trybie „projektuj i buduj”. Obecnie już trwa projektowanie, zgodnie z podpisanymi wcześniej umowami na odcinkach Trzebinia – Oświęcim i Oświęcim – Czechowice Dziedzice. Prace budowlane rozpoczną się w II połowie 2019 r., a zakończą w 2021 r. Inwestycja zapewni szybsze i bezpieczniejsze podróże oraz przewóz towarów pomiędzy Małopolską a Śląskiem. Czas przejazdu z Trzebini do Czechowic Dziedzic skróci się o ok. 30 min.
– Inwestycje PLK „Prace na linii kolejowej nr 93 na odcinku Trzebinia – Oświęcim – Czechowice Dziedzice”, na które zostały dziś podpisane umowy z CUPT, to projekty o całkowitej wartość: 1 003 mln zł, a wartość dofinansowania z UE: 686,5 mln zł. Te projekty to przede wszystkim korzystne zmiany dla pasażerów oraz budowa jeszcze lepszych tras dla przewozu ładunków. Podniesiony zostanie komfort obsługi podróżnych na 10 stacjach i przystankach – mówi Ireneusz Merchel, prezes PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.
SDIP na sieci kolejowej
W ramach inwestycji PLK zamontują urządzenia Centralnego Systemu Dynamicznej Informacji Pasażerskiej na 133 stacjach i przystankach na terenie sześciu województw: mazowieckiego, lubelskiego, łódzkiego, wielkopolskiego, dolnośląskiego i lubuskiego. SDIP zostanie zabudowany w 79 lokalizacjach na linii kolejowej nr 3 (Warszawa Zachodnia – Kunowice) – m.in. na stacjach: Ożarów Mazowiecki, Boża Wola, Konin, Koło, Łowicz, Kostrzyn Wielkopolski, Zbąszynek, Sochaczew, Poznań Wschód i Poznań Garbary.
Prace obejma także 31 obiektów na linii kolejowej nr 2 (Warszawa Zachodnia – Terespol) – np. na stacjach: Biała Podlaska, Mińsk Mazowiecki, Siedlce Zachodnie, Sulejówek Warszawa Rembertów i Wesoła oraz Warszawa Targówek (linia nr 9). SDIP zostanie zamontowany również na Dolnym Śląsku m.in. na stacjach: Legnica, Środa Śląska, Wrocław Leśnica, Bolesławiec, Chojnów i Węgliniec. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. zabudują system na istniejących zasobach sieciowych. Zarządca infrastruktury planuje ogłosić kolejne przetargi.
Całkowita wartość projektu pn. „Projekt, dostawa i instalacja elementów prezentacji dynamicznej informacji pasażerskiej oraz systemu monitoringu wizyjnego wraz z infrastrukturą techniczną na dworcach, stacjach i przystankach kolejowych” to ponad 211 mln zł, z czego dofinansowanie unijne wynosi ponad 146 mln zł.
Tekst i zdjęcie: Mirosław Siemieniec, PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.