![Prace na obwodnicy Tomaszowa Lubelskiego, fot. GDDKiA O/Lublin](https://nbi.com.pl/content/uploads/assets/news/2019/Listopad/12.11/_resampled/ResizedImage600338-obwodnica_Tomaszowa_Lubelskiego.png)
Do tej pory przebudowano większość sieci energetycznej kolidującej z inwestycją, podobnie jak sieć telekomunikacyjną, wodociągową oraz gazową. Wykonano fundamenty niemal 90 proc. obiektów inżynierskich i obecnie trwają prace przy elementach konstrukcyjnych mostów. Wykonano niemal 90 proc. przepustów i przejść dla zwierząt o konstrukcji żelbetowej lub stalowej. W branży drogowej wykonano ok. 65 proc. prac ziemnych, ok. 30 proc. podbudowy. W kilku miejscach na nasypach pojawiły się warstwy przeciążeniowe, których zadaniem jest skonsolidowanie podłoża.
![Prace na obwodnicy Tomaszowa Lubelskiego, fot. GDDKiA O/Lublin](https://nbi.com.pl/content/uploads/assets/news/2019/Listopad/12.11/_resampled/ResizedImage600399-obwodnica_Tomaszowa_Lubelskiego3.png)
Umowę na realizację obwodnicy Tomaszowa Lubelskiego, o długości ok. 9,6 km, w systemie „projektuj i buduj” podpisaliśmy w listopadzie 2017 r. Wartość kontraktu to ok. 193 mln zł. Wykonawca inwestycji, spółka Mota-Engil Central Europe, w pierwszym okresie aktualizowała dokumentację do obecnie obwiązujących przepisów uwzględniając modyfikację decyzji środowiskowej i uzyskując stosowne pozwolenia. W pierwotnym projekcie miała to być droga jednojezdniowa z obiektami inżynierskimi przechodzącymi nad trasą dostosowanymi do docelowych dwóch jezdni. Po zmianach, na odcinkach w obrębie węzłów, powstanie droga w układzie docelowym z dwoma jezdniami. Na pozostałej części będzie jezdniowa, a drugą nitkę zyska wraz z budową S17 od Piask do Hrebennego. Kierowcy z obwodnicy Tomaszowa Lubelskiego skorzystają wiosną 2021 r.
Tekst i zdjęcia: GDDKiA O/Lublin