REKLAMA
Drogi Wiadomości
2 Minuty czytania

Oddano do użytku obwodnicę Dąbrowy Tarnowskiej

Od 7 września 2020 r. kierowcy mogą ominąć Dąbrowę Tarnowską, jadąc drogą krajową nr 73 na trasie Tarnów – Kielce. Ruch tranzytowy ominie centrum Dąbrowy Tarnowskiej. Poprawi się bezpieczeństwo i komfort życia mieszkańców.

 
Grafika: GDDKiA O/Kraków
Grafika: GDDKiA O/Kraków
Obwodnica Dąbrowy Tarnowskiej
 
Obwodnica  Dąbrowy Tarnowskiej  w ciągu drogi krajowej nr 73 jest jednojezdniową drogą dwupasową klasy  GP  (główna przyspieszona)  o  długości ok.  6,9 km i nośności 115  kN/oś.  W ciągu drogi powstało  osiem  obiektów inżynierskich: most na potoku Bagienica,  pięć  wiaduktów drogowych (trzy  nad drogami i ulicami,  dwa  nad linią kolejową) oraz  dwa  przejścia dla zwierząt. Wykonany  został  system  odwodnienia, drogi dojazdowe, zjazdy, chodniki i  zatoki postojowe do kontroli pojazdów. W trosce o środowisko i komfort mieszkańców zrealizowano ekrany akustyczne i urządzenia oczyszczające wody.

Umowa na kontynuację i oddanie do ruchu


Obwodnica Dąbrowy Tarnowskiej budowana była przez dwóch wykonawców. Pierwsza umowa na budowę podpisana została 23 listopada 2016 r.  W październiku 2017 r. budujące obwodnicę Dąbrowy Tarnowskiej konsorcjum firm  przerwało prace. 19  października 2017 r. GDDKiA odstąpiła od kontraktu, z przyczyn leżących po stronie wykonawcy.  Wykonawca  ten nie wywiązywał się z zapisów umowy i harmonogramu.  Coraz bardziej opóźniał prace, nie przedstawił programu naprawczego, chociaż podjął takie zobowiązanie,  ograniczył swoje działania na budowie, a nawet wstrzymał prowadzenie robót. Nie realizował także swoich zobowiązań w zakresie wypłaty wynagrodzenia na rzecz podwykonawców, dostawców i usługodawców.

Z drugim wykonawcą, polsko-węgierskim konsorcjum (Przedsiębiorstwo Wielobranżowe BANIMEX, AZI-BUD i DUNA ASZFALT Út-és MélyépitÕ Kft.), umowa na kontynuację budowy została podpisana 10 lipca 2018 r. To konsorcjum ukończyło prace, co umożliwiło oddanie obwodnicy do ruchu.

Dofinansowanie ze środków unijnych


Wartość budowy wynosi ponad 102 mln zł. Inwestycja jest współfinansowana przez  Unię Europejską  w ramach  Programu  Infrastruktura  i  Środowisko.  Wysokość  dofinansowania wynosi  ponad 92 mln zł.

Kalendarium

14 lipca 2006  r. – podpisanie umowy na wykonanie dokumentacji projektowej 
29 kwietnia 2010 r. – wydanie decyzji o uwarunkowaniach środowiskowych 
27 lipca 2012 r.  –  wydanie decyzji  ZRID 
26 listopada 2016 r.  –  podpisanie umowy na budowę 
19 października 2017 r.  –  odstąpienie od kontraktu 
10 lipca 2018 r.  –  podpisanie umowy na kontynuację budowy 
7 września 2020 r. –  oddanie do ruchu 

Źródło: GDDKiA O/Kraków
REKLAMA
Kalendarium wydarzeń
Sklep internetowy NBI
REKLAMA