REKLAMA
Drogi Wiadomości
3 Minuty czytania

Kolejne kilometry A1 oddane kierowcom

20 listopada GDDKiA udostępniła kolejny odcinek jezdni przyszłej autostrady A1. Tym samym kierowcy mogą już korzystać z ponad 10 km fragmentu jednej jezdni od granicy woj. łódzkiego i śląskiego do Grabowej w woj. śląskim.

  
Zdjęcie: GDDKiA O/Łódź
Zdjęcie: GDDKiA O/Łódź
Wcześniej, 22 października  br., udostępniliśmy  8-kilometrowy  odcinek  jezdni autostrady, na który składały się 2  km w województwie  łódzkim na styku  obu  województw oraz sąsiadujące  z nim  6  km w województwie  śląskim.
 
Kierowcy mają już do dyspozycji  następujące odcinki  nowej  jezdni  A1: 
– ok. 14  z  ok. 15,8 km  odcinka  Tuszyn – Piotrków Trybunalski Południe,     
– ok.  10  z ok. 16,8 km  odcinka Kamieńsk – Radomsko,   
– ok. 7 km  odcinka Radomsko – granica woj. łódzkiego i śląskiego, 
– ponad 10 km  z 17-kilometrowego odcinka granica  woj. łódzkiego i śląskiego – Częstochowa Północ  (od  granicy  obu województw do  Grabowej  w woj.  śląskim).   
 
Zdjęcie: GDDKiA O/Łódź
Zdjęcie: GDDKiA O/Łódź
Łącznie  do dyspozycji kierowcy mają  już  ponad  41  km  nowej  jezdni.  Warto dodać, że  łączna długość ułożonej  już  nawierzchni  jezdni  wynosi  prawie  65  km, a udostępnienie kolejnych kilometrów kierowcom uzależnione jest od  kwestii związanych z technologią  wykonania  oraz  organizacja  robót i  ruchu.  Najlepszym przykładem jest  odcinek  Piotrków Trybunalski  Południe – Kamieńsk,  gdzie ułożono  już  7,5 km nawierzchni betonowej, jednak ze względu na  czas konieczny dla  „dojrzewania” betonu  i  prace m.in. przy obiektach inżynierskich,  na obecną chwilę nie można z niej korzystać.

Z podobną sytuacją mamy do czynienia  na odcinku  Tuszyn – Piotrków,  gdzie w obrębie przyszłego węzła Piotrków Trybunalski Południe gotowe są dwie jezdnie  o łącznej długości blisko 1,5 km,  jednak będzie można  je  udostępnić  dla  ruchu  dopiero  po oddaniu do użytkowania całego węzła.  Na odcinku  Kamieńsk – Radomsko jezdnia betonowa gotowa jest na  długości 16 km, czyli  niemal na całym odcinku, jednak kierowcy mogą korzystać na obecną chwilę  z 10-kilometrowego fragmentu. Tu na przeszkodzie stanęła technologia. W jednym miejscu  (na długości niespełna 200 metrów)  konieczna okazała się bardzo trudna i skomplikowana wymiana gruntu, uniemożliwiająca przejazd przez cały  ten  odcinek  po  nowej  jezdni. Po zakończeniu prac, co nastąpi jeszcze w tym roku, kierowcy będą  mogli przejechać całą jego długością. Przypomnijmy, że  docelowa  długość  pięciu budowanych odcinków przyszłej A1 to 81 km.

2+1  i 2+2


Na  oddanym do dyspozycji kierowców fragmencie nowej, betonowej jezdni, tak jak poprzednio,  wydzielono trzy pasy ruchu. Dwoma z nich ruch odbywał będzie  się  w kierunku Częstochowy, pozostałym  w kierunku Łodzi.  Taka organizacja ruchu obowiązywała będzie prawie do końca roku, kiedy to nastąpi kolejne udogodnienie polegające na udostępnieniu kierowcom  kolejnego pasa ruchu na tej jezdni. Wtedy kierowcy będą dysponowali 4 pasami, po dwa w każdym kierunku.  Taka sama organizacja ruchu zostanie wprowadzana na łódzkim odcinku A1 od węzła Tuszyn do Piotrków Trybunalski  Południe.

Co się dziej na budowie A1?


Zaawansowanie prac na budowie  odcinka A1  pomiędzy  granicą  woj. łódzkiego i śląskiego  a  węzłem  Częstochowa Północ  przekroczyło  60  proc.  Październik i listopad upłynął głównie  na wyposażaniu  nowej  jezdni w elementy  bezpieczeństwa ruchu drogowego  –  montażu  barier ochronnych, betonowaniu  głowic pali, montażu  podwalin i słupów ekranów akustycznych  oraz  wykonywaniu  oznakowania jezdni  tak,  aby jak najdłuższy odcinek  nowej jezdni  udostępnić do ruchu. Prowadzono także roboty asfaltowe na łącznicach węzła Mykanów.  Po przełożeniu ruchu na nową jezdnię  przyszłej  autostrady,  na istniejącej jezdni DK1  w kierunku Katowic,  rozpoczęto roboty rozbiórkowe.

Tekst i zdjęcia: GDDKiA O/Łódź
REKLAMA
Kalendarium wydarzeń
Sklep internetowy NBI
REKLAMA