Przestrzeń wewnątrz dworca będzie dostosowana do obecnych standardów podróżnych. Powstanie poczekalnia z ogólnodostępnymi toaletami i pomieszczeniami na kasy biletowe. Przygotowane zostaną również lokale przeznaczone na wynajem, a jedno z pomieszczeń zajmie Straż Ochrony Kolei.
O przyjazdach i odjazdach pociągów informować będą elektroniczne tablice i komunikaty głosowe. Budynek zostanie też wyposażony w nowoczesne systemy, które wpłyną na podniesienie poziomu bezpieczeństwa. Pojawią się m.in. monitoring, system kontroli napadu i BMS (system inteligentnego zarządzania budynkiem).
– Inwestycje publiczne umożliwiają utrzymanie wielu miejsc pracy w polskiej gospodarce. Inwestujemy w całej Polsce. W ramach Programu Inwestycji Dworcowych realizujemy prawie 200 budów takich jak ta na dworcu Stalowa Wola Rozwadów. Jestem pewien, że przebudowany dworzec będzie dobrze służył mieszkańcom miasta – powiedział wiceminister infrastruktury, Rafał Weber.
– Stalowa Wola Rozwadów to kolejny dworzec, który będziemy modernizować na terenie województwa podkarpackiego. Niedawno, w ramach tego samego projektu unijnego, podpisywaliśmy umowę na przebudowę dworca Rzeszów Główny. Cieszę się, że realizacja zadań ujętych w Programie Inwestycji Dworcowych idzie tak sprawnie. Jego efektem będą nowoczesne, komfortowe i bezpieczne obiekty, które nie tylko spełnią najnowsze normy i standardy, ale również będą przystosowane do obsługi pasażerów o ograniczonej mobilności – mówi Ireneusz Maślany, członek zarządu PKP S.A.
Dzięki inwestycji zmiany widoczne będą także przed budynkiem dworca. Dotychczasowa nawierzchnia zostanie wymieniona. Pojawią się też nowe elementy małej architektury w postaci ławek, koszy i stojaków na rowery.
Dworzec zostanie w pełni dostosowany do potrzeb osób z niepełnosprawnościami. Komunikację w obrębie obiektu ułatwi zniwelowanie dotychczasowych różnic w poziomach oraz wyznaczenie tras wolnych od przeszkód. Pojawią się m.in. ścieżki prowadzące dla osób niewidomych i niedowidzących, zastosowane zostanie także kontrastowe oznakowanie.
– Członkostwo Polski w Unii Europejskiej dało szansę na unowocześnienie kolei. Unijne inwestycje konsekwentnie wspierają rozwój linii kolejowych, remonty dworców oraz wymianę taboru, co ma pozwolić na lepszą integrację polskiej kolei z Transeuropejską Siecią Transportową, tworzoną w ramach unijnej Wspólnej Polityki Transportowej. Od wejścia Polski do Unii Europejskiej fundusze unijne wsparły już modernizację 83 dworców kolejowych, a prace na kolejnych 59, w tym przebudowa dworca Stalowa Wola Rozwadów, czeka na rozpoczęcie. Łączna kwota środków unijnych przeznaczonych na modernizację dworców kolejowych w Polsce to 1,3 mld złotych – mówi Christopher Todd, dyrektor Wydziału ds. Polski w Dyrekcji Generalnej ds. Polityki Regionalnej i Miejskiej Komisji Europejskiej.
– Dzięki środkom unijnym z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko dworzec w Stalowej Woli Rozwadowie dołączy do coraz dłuższej listy nowoczesnych obiektów infrastruktury kolejowej w Polsce. Inwestycje tego typu idealnie wpisują się w założenia i cele Europejskiego Roku Kolei, którego inicjatorem jest Komisja Europejska. Cieszę się, że pierwszy kwartał tego roku obfituje w wydarzenia związane z projektami właśnie w sektorze transportu kolejowego – mówi Joanna Lech, dyrektor Centrum Unijnych Projektów Transportowych.
Prace projektowe dla dworca Stalowa Wola Rozwadów powinny zakończyć się w I połowie 2022 roku, a roboty budowlane w 2023 r. Za ich realizację odpowiada konsorcjum firm TEXOM sp. z o.o. i AJ Profibud sp. z o.o. sp.k.
Koszt całej inwestycji wyniesie ok. 12,1 mln zł brutto. Zadanie będzie dofinansowane ze środków unijnych z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
Tekst: PKP S.A.
Budownictwo
Drogi
Energetyka
Geoinżynieria
Hydrotechnika
Inż. Bezwykopowa
Kolej
Mosty
Motoryzacja
Tunele
Wod-Kan