Fernando Vara Ortiz de la Torre, Dyrektor ds. Globalnego Rozwoju Biznesu o specjalizacji Koleje i Tunele w Accionie, był jednym z prelegentów III Międzynarodowego Forum Tunelowego.
Tematem przewodnim prezentacji były doświadczenia Acciony w realizacji tuneli o dużej średnicy. Oprócz zrealizowanych już inwestycji tunelowych z różnych miejsc świata, Fernando Vara Ortiz de la Torre opowiedział o przygotowaniach do prac nad tunelem w ramach kontraktu S19 Rzeszów – Babica, który realizuje konsorcjum Mostostalu Warszawa i Acciona Construcción.
Projektowany tunel będzie miał około 2100 metrów długości. Składać się będzie m.in. z dwóch jednokierunkowych naw, które będą połączone 12 przejściami awaryjnymi. Będzie tam także jeden przejazd awaryjny. Każda z pojedynczych naw będzie miała 12,4 metra szerokości. Maksymalna głębokość prowadzonych prac to ponad 70 metrów. Na całej długości tunelu znajdą się 32 punkty alarmowe, 28 nisz ratunkowych, 28 hydrantów. Tunel będzie wyposażony w wentylację poprzeczną. Dopływ świeżego powietrza będzie odbywał się od dołu na całej długości tunelu, a odprowadzanie zużytego powietrza będzie się odbywało specjalnymi portalami. Technologia, know-how i sprzęt TBM, który ma zostać wykorzystany przy tym projekcie, zostaną dostarczone przez Accionę.
Podczas III Międzynarodowego Forum Tunelowego przedstawione zostały rozwiązania projektowe, wykonawcze i sprzętowe w budownictwie tunelowym, na przykładach konkretnych projektów realizowanych w Polsce i poza granicą. Był to przegląd różnych technologii stosowanych w budownictwie tunelowych, w zależności od lokalizacji i warunków geologicznych. Drugi podstawowy blok tematyczny stanowiły doświadczenia z funkcjonowania istniejących tuneli, pod kątem zapewnienia bezpieczeństwa. Mostostal Warszawa wspólnie z Accioną objęły patronat nad tym wydarzeniem.