Tunel pod Martwą Wisłą jest częścią Trasy Słowackiego, łączącej port lotniczy z portem morskim. Jego całkowita długość wynosi 1,4 km, a głębokość 35 m. W ciągu 12 pierwszych godzin funkcjonowania tunelu przejechało nim co najmniej 30 tys. pojazdów, a w drugiej dobie ruch był niewiele mniej intensywny.
Obiekt jest pierwszym w Polsce tunelem drogowym wybudowanym pod dnem rzeki maszyną TBM.
Kalendarium budowy tunelu
Umowy na prace projektowe i realizacyjne
– kwiecień 2008 – podpisanie umowy pomiędzy Miastem Gdańsk a polsko-niemieckim konsorcjum firm projektowych Europrojekt Gdańsk SA i SSF Ingenieure AG z Monachium,
– październik 2011 – podpisanie umowy z generalnym wykonawcą – Obrascon Huarte Lain SA z Hiszpanii;
Maszyna TBM
– wrzesień 2012 – odbiór maszyny TBM od producenta, firmy Herrenknecht AG, Schwanau, Niemcy,
– wrzesień – październik 2012 – transport elementów maszyny do Gdańska,
– styczeń – kwiecień 2013 – operacja scalania maszyny na placu budowy od strony Ku Ujściu, w bezpośrednim sąsiedztwie szybu startowego;
Prace ziemne
– marzec 2012 – listopad 2013 – prace ziemne związane z wykonaniem obudowy wykopu i komory startowej;
Obudowa tunelu
– listopad 2012 – luty 2013 – kompletowanie i montaż zestawu form do produkcji elementów obudowy tunelu (tubingów) w Zakładzie Prefabrykacji PB Kokoszki,
– maj 2013 – luty 2014 – produkcja tubingów i dostarczanie prefabrykatów na plac budowy;
Drążenie rur tunelu
– maj – listopad 2013 – drążenie pierwszej rury,
– marzec – czerwiec 2014 – drążenie drugiej rury;
Wykonywanie siedmiu przejść poprzecznych
– maj 2014 – kwiecień 2015 – wykonanie poprzecznych przejść bezpieczeństwa,
– prace budowlano-konstrukcyjne wewnątrz tunelu (budowa jezdni, ścian odbojowych, obudowy ppoż.),
– czerwiec 2014 – montaż prefabrykatów dennych oraz jezdni w tunelu,
– grudzień 2015 – zakończenie zasadniczych robót budowlanych w obu rurach tunelu;
Prace wyposażeniowe i instalacyjne wewnątrz tunelu
– lipiec – grudzień 2015 – prace wyposażeniowe w tunelu,
– styczeń – kwiecień 2016 – prace instalacyjne, zgrywanie systemów zapewnienia bezpieczeństwa, odbiory techniczne;
Oddanie tunelu do eksploatacji
– kwiecień 2016 – uzyskanie pozwolenia na użytkowanie tunelu.
Tunel w liczbach
1377,5 m – całkowita długość tunelu pod Martwą Wisłą,
1072,5 m – długość jednej wydrążonej rury tunelu,
2200 t – waga maszyny TBM,
91 m – długość maszyny TBM,
12,56 m – średnica tarczy maszyny TBM,
11 m – średnica wydrążonych i obudowanych tubingami rur tunelu,
35 m – odległość od najgłębszego miejsca w tunelu do lustra Martwej Wisły,
1076 pierścieni o wadze ok. 118 tys. t użyto do wykonania dwóch rur tunelu (każdy z pierścieni składa się z siedmiu elementów, tzw. tubingów),
500 tys. t – urobek wydobyty i wywieziony przy drążeniu tuneli,
40 km – taką długość miałyby ułożone w jednym rzędzie tubingi użyte do budowy tunelu,
800 t – asfalt użyty w każdej z rur tunelu,
112 kamer monitujących bezpieczeństwo w tunelu,
po 20 sztuk głośników w każdej rurze tunelu,
200 rozdzielnic elektrycznych, zasilająco-sterujących,
226 opraw oświetlenia przejazdowego o mocy 50 kW,
224 oprawy oświetlenia wyjazdowego o mocy 106 kW,
1,2 MW – moc pobierana przez urządzenia,
W tunelach (obu rurach) już po wydrążeniu znalazło się prawie 4300 t stali i 25 tys. m3 betonu. Ułożonych zostało też 190 km kabli.
Więcej o inwestycji w filmie Budowa tunelu pod Martwą Wisłą – 4 lata w 8 minut, który znajdą Państwo pod tym linkiem: www.gik.gda.pl/120/inwestycje/tunel_pod_martwa_wisla/multimedia.html