Kontrakt w formule „zaprojektuj i zbuduj”
Umowa pomiędzy opolskim oddziałem GDDKiA oraz konsorcjum spółek STRABAG Infrastruktura Południe i STRABAG została podpisana w październiku 2018 roku. Pierwszy etap zadania obejmował prace projektowe. Po uzyskaniu zezwolenia na realizację inwestycji drogowej (ZRID) na początku czerwca br., Generalny Wykonawca wszedł na budowę z ciężkim sprzętem.
Obwodnica będzie gotowa za 2 lata
W ramach inwestycji powstaje ponad 14-kilometrowy odcinek drogi krajowej nr 40 o parametrach drogi szybkiego ruchu, z 4 rondami oraz 18 obiektami inżynierskimi: przejściami dla zwierząt, wiaduktami i mostami, w tym nad rzeką Kłodnicą i Kanałem Gliwickim. Realizacja jest przedłużeniem istniejącej obwodnicy Kędzierzyna-Koźla, prowadzącej do autostrady A4. Prace budowlane zakończą się w II połowie 2022 r.
– Ze swojej strony jako Wykonawcy mogę zadeklarować, że dołożymy wszelkich starań, aby inwestycję ukończyć w deklarowanym terminie – powiedział Bartosz Adamowicz, Zastępca Dyrektora Kontraktu z firmy STRABAG Infrastruktura Sp. z o.o.
Standard 2+1 i 1×2
Nowy odcinek na pierwszych 6,5 kilometrach powstanie w układzie 2+1, czyli z dwoma pasami w jednym kierunku i jednym pasem w kierunku przeciwnym. Ruch na takich drogach odbywa się naprzemiennie odcinkami jedno- i dwupasmowymi. Standard 2+1 jest ceniony w krajach skandynawskich i zdobywa coraz większą popularność na polskich drogach. Poza pasem występującym naprzemiennie, który ułatwia wyprzedzanie, jego główną zaletą jest oddzielenie pasów w przeciwnym kierunku jazdy metalową barierą. Zmniejsza to ryzyko wystąpienia kolizji czołowych, dlatego podróżowanie po takiej drodze jest bezpieczniejsze.
Inwestycja realizowana przez STRABAG ma duże znaczenie dla rozwoju całego regionu. Nowa obwodnica wyprowadzi ruch pojazdów z Kędzierzyna-Koźla i Ujazdu i usprawni ruch w kierunku węzła autostradowego A4 Opole Południe. Jej budowa przyczyni się do zwiększenia dostępności komunikacyjnej regionu i skrócenia czasu podróży.
Zdjęcia: STRABAG sp. z o.o.