W przypadku odcinka między Knybawą a Gnojewem będzie przygotowana wstępna koncepcja przekroju drogowego 2+1, czyli dwa pasy w jednym kierunku, jeden w drugim i nieco dalej odwrotnie, po to by można było bezpiecznie i komfortowo wyprzedzić wolniej jadące pojazdy. Ten układ z powodzeniem funkcjonuje na oddanej w zeszłym roku do użytku obwodnicy Kościerzyny w ciągu drogi krajowej nr 20. Jeśli koncepcja potwierdzi możliwość budowy i efektywność takiego rozwiązania, to tak będzie dalej projektowany ten odciek drogi krajowej nr 22.
Dla pierwszego odcinka dokumentacja ma być gotowa w kwietniu przyszłego roku. Pozostałych dwóch ukończenie planowane jest za rok. Inwestorem jest Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad. Przygotowaniem projektów zajmuje się Arkas-Projekt. Koszt dokumentacji wynosi ok. 2 mln zł.
Po sporządzeniu projektów będzie możliwa realizacja tych odcinków w terenie, co jest planowane w latach 2019-2021. Oznacza to, że na tych odcinkach drogi krajowej nr 22 znikną płyty betonowe starej „berlinki”, obecnie przykryte wykonaną w ostatnich latach nawierzchnią bitumiczną.
To nie jedyne działania, które są podejmowane przez GDDKiA względem drogi krajowej nr 22. Przypomnijmy, że na wiosnę ruszą prace przy przebudowie tej trasy między Czarlinem a Knybawą o długości ok. 3 km (to ten odcinek z ostatnią nawierzchnią z kostki kamiennej na naszej sieci). Projektowany jest również odcinek między Starogardem a Swarożynem.
W postępowaniu przetargowym znajdują się dwa inne odcinki między Królewem a granicą województwa (10,2 km) oraz Czersk – Czarna Woda (10,3 km), a w przygotowaniu jest przetarg na odcinek Czarna Woda – Zblewo (17,8 km). W tych trzech przewidziano wykonanie analizy dla ewentualnego przekroju 2+1.
Autor: GDDKiA O/Gdańsk