– Nowy sprzęt za 250 mln zł ułatwi i przyśpieszy prace na liniach kolejowych. Będzie wykorzystywany zarówno do diagnostyki obiektów jak i do szybkich robót utrzymaniowych. Efektywne działania służb technicznych przełożą się na bezpieczne i sprawniejsze podróże – mówi Antonii Jasiński, członek Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. ds. utrzymania infrastruktury.
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. zakupią 36 wózków motorowych. Pojazdy będą wyposażone w dodatkowy sprzęt. Zimą ułatwią i usprawnią odśnieżanie dzięki możliwości zamontowania pługów wirnikowych i lemieszowych.
Zarządca infrastruktury zakupi także pojazd do kontroli obiektów inżynieryjnych, m.in. mostów. Dzięki zastosowaniu wysięgnika z koszem możliwe będą przeglądy trudno dostępnych miejsc na około 6400 obiektach inżynieryjnych. Pojazd będzie jeździł po torach i drogach, co umożliwi sprawny dojazd do wszystkich miejsc. Obecnie trwa procedura przetargowa na zakup pojazdu.
Na etapie procedury przetargowej jest także zakup 2 podbijarek torów i podbijarki rozjazdów oraz profilarki tłucznia. Nowoczesne urządzenia zapewnią wysoką jakość infrastruktury i szybsze wykonanie prac interwencyjnych na torach. Lepsze utrzymanie linii kolejowych zapewni sprawniejsze oraz bezpieczniejsze podróże oraz przewóz ładunków.
Dzięki wykorzystaniu środków z projektu, od grudnia 2016 roku PLK korzystają już z 6 wózków motorowych przy wyjazdach do napraw i usuwania usterek na torach. Zakupiono je za 15 mln zł (netto). Pojazdami dysponują zespoły techniczne m.in. na Śląsku, Mazowszu i na Lubelszczyźnie. Wszystkie zakupy planowane są do końca 2021 r.
Zakup pojazdów to kolejna inicjatywa PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. dla poprawy bezpieczeństwa ruchu kolejowego. Zarządca infrastruktury podejmuje działania w zakresie pracowniczym (szkolenia), technicznym (zakup pojazdów diagnostycznych, specjalistycznego sprzętu technicznego i nowoczesnych urządzeń łączności) organizacyjnym (analiz systemu bezpieczeństwa i jego optymalizowanie) oraz inwestycyjnym (modernizacja torów, rozjazdów, przejazdów).
Autor: Mirosław Siemieniec, PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.