Spółka PKP zakończyła przebudowę dworca kolejowego w Płochocinie. Podróżni mogą korzystać z nowoczesnego, bezpiecznego i dostosowanego do potrzeb wszystkich pasażerów obiektu. Wartość inwestycji to 13,5 mln zł.
Inwestycja została zrealizowana w ramach aktualnego Programu Inwestycji Dworcowych z dofinansowaniem ze środków unijnych z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
Zabytkowy dworzec w Płochocinie, znajdujący się przy trasie kolejowej Warszawa – Kutno, został wybudowany w 1953 roku i jest objęty ochroną konserwatorską. Architektonicznie jest to udana próba połączenia przedwojennej szkoły projektowania, eksponującej motywy polskiej tradycji budowlanej, z narzucaną w latach 50. doktryną socrealizmu. Renowacji i odtworzeniu poddane zostały detale architektoniczne elewacji. Zgodnie z zaleceniami konserwatorskimi naprawione i pomalowane zostały tynki, całkowicie wymieniona została stolarka okienna i drzwiowa oraz wyremontowano posadzki z lastryko w strefach wejściowych. Wymienione zostało także pokrycie dachu – dotychczasowe zastąpiła dachówka ceramiczna karpiówka w koronkę w kolorze naturalnej czerwieni. Budynek zyskał także nową iluminację nocną, a na elewacji został zamontowany napis z nazwą dworca w postaci liter blokowych montowanych na attyce (od strony peronu oraz ul. Długiej).
Na parterze dworca znalazła się strefa podróżnych składająca się z poczekalni, ogólnodostępnych toalet oraz lokali komercyjnych. Na piętrze znalazła się przestrzeń z przeznaczeniem na lokal o funkcji biurowej. Wewnątrz budynku, zgodnie z zaleceniami konserwatorskimi, renowacji poddane zostały takie elementy jak posadzki, lamperie i okładziny słupów z lastryka oraz istniejące zabytkowe okno kasowe i krata okienna.
Metamorfozę przeszło także otoczenie dworca. Powstała tu wiata rowerowa, a budynek dawnych toalet został przekształcony w wiatę śmietnikową. Powstał utwardzony i oświetlony parking z 44 miejscami postojowymi, w tym trzema dla osób z niepełnosprawnościami. Zieleń przy budynku została odmłodzona, posadzono także nowe drzewa i krzewy dopasowane do pozostałej części terenu. Na skwerku przy dworcu ustawione zostały także nowe ławki.
– Dworzec w Płochocinie to kolejna mazowiecka inwestycja zrealizowana w ramach aktualnego Programu Inwestycji Dworcowych. Pochodzący z lat 50. ubiegłego wieku obiekt zyskał nowy blask. Jestem przekonany, że będzie on dobrze służył pasażerom kolei i mieszkańcom tej miejscowości, którzy nie tylko zyskali dostęp do bezpiecznej i nowoczesnej infrastruktury kolejowej, ale także komfort podróży do stolicy – mówi Ireneusz Maślany, członek zarządu Polskich Kolei Państwowych S.A.
Dzięki inwestycji dworzec stał się także przyjazny osobom o ograniczonej sprawności ruchowej. Zlikwidowano bariery architektoniczne, a także wprowadzono szereg usprawnień, w tym ścieżki prowadzące, plany dotykowe dworca, oznaczenia w alfabecie Braille’a.
Dzięki przebudowie budynek dworca w Płochocinie jest również bardziej ekologiczny. Pracę urządzeń i instalacji w obiektach nadzoruje system inteligentnego zarządzania budynkiem (Building Management System), który odpowiada m.in. za optymalizację zużycia wody, energii elektrycznej i cieplnej. Dla zapewnienia wysokiego poziomu bezpieczeństwa dworzec wyposażono w nowoczesne systemy monitoringu, kontroli dostępu oraz sygnalizacji włamania i napadu.
Inwestorem przebudowy dworca kolejowego w Płochocinie są Polskie Koleje Państwowe S.A., a wykonawcą inwestycji jest firma Merx. Dokumentację projektową dla tej inwestycji przygotowała firma Meritum Projekt z Katowic. Koszt inwestycji wyniósł 13,5 mln zł brutto.
Fot: PKP SA