![](https://nbi.com.pl/content/uploads/2024/06/przedluzenie-ulicy-korfantego-czestochowa.png)
Przebudowany został również fragment drogi krajowej nr 46. Wybudowano ciąg pieszo-rowerowy, który łączy się z istniejącą ścieżką rowerową prowadzącą w kierunku Olsztyna. W ciągu nowej drogi, na trasie relacji Częstochowa – Kielce, wybudowano wiadukt kolejowy, którego konstrukcja powstała 68 metrów od nasypu kolejowego i była nasuwana w miejsce docelowe, co znacznie skróciło okres realizacji prac.
– Najbardziej spektakularnym elementem inwestycji było wybudowanie wiaduktu kolejowego w technologii nasuwania podłużnego konstrukcji. Po zapoznaniu się z technicznymi i terenowymi warunkami na miejscu, zaproponowaliśmy zamawiającemu alternatywną technologię wykonania wiaduktu. Konstrukcja mostowa wiaduktu wykonywana została przy nasypie kolejowym. Następnie rozebraliśmy fragment nasypu kolejowego, w miejsce docelowe nasunęliśmy konstrukcję i odbudowaliśmy rozebrany nasyp kolejowy. Ten sposób wykonania wiaduktu pozwolił nam na zminimalizowanie ograniczeń i utrudnień w ruchu kolejowym – powiedział Andrzej Cogiel ze STRABAG.
2000 ton wiadukt został przesunięty za pomocą 4 siłowników hydraulicznych o nośności 100 ton każdy, z prędkością 1,5-2,7 m na godzinę po przygotowanych torach ślizgowych. Operacja została przygotowana i przeprowadzona tak, że ruch pociągów wstrzymano jedynie na dwa tygodnie. Wykonanie prac w pierwotnie planowanej technologii spowodowałoby utrudnienia dla pasażerów kolei na dużo dłuższy czas.
Władze miasta podkreślają, że nowa droga ma kluczowe znaczenie dla rozwoju lokalnej gospodarki i rekreacji. Inwestycja poprawi komunikację, czyniąc ją bardziej przyjazną i bezpieczną dla okolicznych mieszkańców. Nowe połączenie drogowe stanowi istotny krok w rozwoju infrastruktury Częstochowy, przynosząc liczne korzyści lokalnej społeczności. Koszt realizacji inwestycji wyniósł 60 mln zł. Miasto Częstochowa otrzymało dofinansowanie w wysokości 30 mln zł z Funduszu Inwestycyjnego Polskiego Ładu.