Otwarcia Forum dokonali Zbigniew Kotlarek, prezes zarządu Polskiego Kongresu Drogowego, oraz Marcin Kuchciński, marszałek województwa warmińsko-mazurskiego. W tej części zaprezentowano trzy referaty wprowadzające:
- Wybrane prace zrealizowane w ostatnich latach przez Światowe Stowarzyszenie Drogowe PIARC, prof. dr hab. inż. Leszek Rafalski, Rada Główna Instytutów Badawczych; Instytut Kolejnictwa;
- Plany inwestycyjne województwa warmińsko-mazurskiego w zakresie budownictwa drogowego – nowa perspektywa, Katarzyna Sobiech, wicemarszałek województwa warmińsko-mazurskiego;
- Polski Kongres Drogowy w PIARC – rola i zadania, Aleksandra Skorupska, zastępca dyrektora Instytutu Badawczego Dróg i Mostów.
Sesja inauguracyjna
- Drogi przyszłości, dr hab. inż. Janusz Bohatkiewicz, prof. PK, dyrektor Instytutu Badawczego Dróg i Mostów;
- Działania na rzecz bezpieczeństwa ruchu drogowego jako element rozwoju kapitału ludzkiego w społeczeństwach opartych na wiedzy – doświadczenie Warmii i Mazur, dr hab. inż. Joanna Żukowska, prof. PG, Politechnika Gdańska;
- Ślad węglowy w taksonomii zrównoważonych środowiskowo inwestycji budowlanych, dr inż. Robert Geryło, dyrektor Instytutu Techniki Budowlanej;
- Charakterystyka infrastruktury kolejowej w Polsce i jej wpływ na rozwój przewozów pasażerskich, dr hab. inż. Andrzej Massel, dyrektor Instytutu Kolejnictwa;
- Synteza planu transportowego oraz polityki rowerowej w województwie warmińsko-mazurskim, prof. dr hab. Piotr Rosik, Polska Akademia Nauk.
Sesja I. Drogi przyszłości – sztuczna inteligencja w drogownictwie i transporcie, cz. 1
- Predykcja modułu sztywności mma za pomocą SI, dr inż. Andrzej Janowski, dr inż. Igor Ruttmar, TPA;
- Wyzwania drogowego transportu autonomicznego w Polsce, prof. dr hab. inż. Marcin Ślęzak, dyrektor Instytutu Transportu Samochodowego;
- Wykrywanie zmów przetargowych w budownictwie drogowym za pomocą sztucznej inteligencji, dr inż. Andrzej Foremny, Politechnika Warszawska;
- Toyota – systemy bezpieczeństwa wspierane sztuczną inteligencją, Rafał Nowakowski, Toyota Olsztyn;
- Mieszanka mineralno-cementowa z asfaltem spienionym MCAS zastosowana przy inwestycji rozbudowy drogi krajowej nr 65, odcinek drogowe przejście graniczne Gołdap – początek obwodnicy Gołdapi, we współpracy z Politechniką Świętokrzyską, Przemysław Kulmaczewski, Unibep.
Sesja II. Drogi przyszłości – sztuczna inteligencja, szanse i zagrożenia – debata
- Prowadzący Marcin Szanter, Zarząd Dróg Wojewódzkich w Olsztynie. Uczestnicy debaty: dr hab. Piotr Artiemjew, prof. Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego,
- dr inż. Wojciech Kustra, Politechnika Gdańska, dr inż. Andrzej Foremny, Politechnika Warszawska.
Sesja III. Nowoczesne technologie drogowe
- Recykling warstw SMA – projekt rSMA2, dr hab. inż. Wojciech Bańkowski, prof. IBDiM, Instytut Badawczy Dróg i Mostów;
- Nawierzchnie betonowe na obiektach mostowych, Adam Jaszczuk, GDDKiA Oddział w Olsztynie;
- Systemy ITS w bezpieczeństwie ruchu drogowego. Problematyka ważenia pojazdów w ruchu, w Polsce, dr hab. inż. Tomasz Kamiński, prof. IBDiM, Instytut Badawczy Dróg i Mostów;
- Technologie asfaltowe – co nas czeka w przyszłości?, mgr inż. Przemysław Ostrowski, Orlen Asfalt;
- Zastosowanie algorytmów AI w technice drogowej, dr inż. Krzysztof Błażejowski Orlen Asfalt.
Sesja IV. Drogi przyszłości – sztuczna inteligencja w drogownictwie i transporcie, cz. 2
- Wykorzystanie sztucznej inteligencji do rozpoznawania obiektów wpływających na bezpieczeństwo ruchu drogowego w otoczeniu drogi, dr inż. Wojciech Kustra, mgr inż. Tomasz Mackun, dr inż. Adam Inglot, Politechnika Gdańska;
- Tworzenie systemów podejmowania decyzji na podstawie danych w drogownictwie i transporcie, dr hab. Piotr Artiemjew, prof. Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego;
- Czy codzienne podróże samochodem mogą dostarczać zarządcom informacji o stanie dróg?, Wojciech Smęt, Heller Consult;
- Zwiększenie trwałości konstrukcji nawierzchni z warstwami związanymi cementem dzięki zastosowaniu georusztów wielokształtnych, Piotr Mazurowski, Tensar.
Sesja V. Drogi rowerowe jako część zintegrowanego systemu transportu zbiorowego szansą na ochronę środowiska i poprawę bezpieczeństwa
- Luminescencyjna ścieżka rowerowa – stan na dziś – dotychczasowe doświadczenia, Dominik Kmita, TPA;
- Rower jako równoprawny środek transportu publicznego, Waldemar Królikowski, Zarząd Dróg Wojewódzkich w Olsztynie.
„Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne” oraz portal inżynieryjny NBI.com.pl patronowały medialnie konferencji.