Warstwa ścieralna na DK45 Jełowa–Bierdzany
W Bierdzanach rozpoczęto układanie ostatniej warstwy nawierzchni – warstwy ścieralnej – na modernizowanym odcinku drogi krajowej nr 45. Nowa nawierzchnia jest już widoczna na dwukilometrowym fragmencie trasy – od ronda w Bierdzanach do końca rozbudowywanego odcinka. Prace stanowią istotny etap modernizacji trasy Jełowa–Bierdzany.
Postępy na budowie – ronda w Jełowej i Bierdzanach
Po udostępnieniu przebudowanego ronda w Bierdzanach w maju 2025 r., rozpoczęto budowę kolejnego – przy cmentarzu w Jełowej. Dotychczas wykonano jego połowę w kierunku Kluczborka, układając warstwę wiążącą i przekierowując na nią ruch dwukierunkowy prowadzony wahadłowo. To umożliwiło rozpoczęcie prac przy drugiej części ronda. Nadal pozostają zamknięte wloty do ul. Młyńskiej i ul. Wolności.
Na trasie wykonano już zasadnicze prace przy budowie dwóch rond w Bierdzanach oraz jednego z dwóch rond w Jełowej. Na tym ostatnim pozostało jeszcze ułożenie warstwy ścieralnej oraz wykonanie oznakowania pionowego i poziomego.
Zakres robót i ich zaawansowanie
Aktualnie, oprócz robót bitumicznych, prowadzone są prace ziemne oraz montaż krawężników. Na drogach dla pieszych i rowerów realizowane są roboty wykończeniowe oraz montaż barier. Trwają także prace przy budowie kanalizacji deszczowej, kanału technologicznego i oświetlenia drogowego. Na jezdniach dodatkowych wykonano już warstwy konstrukcyjne oraz nawierzchnię bitumiczną.
Na odcinku pomiędzy Jełową i Bierdzanami wykonano także korektę łuków poziomych drogi leśnej oraz warstwy konstrukcyjne z podbudową bitumiczną i warstwą wiążącą.
Bezpieczeństwo i komfort podróży
Rozbudowa DK45 ma na celu przede wszystkim poprawę bezpieczeństwa ruchu drogowego. Zrealizowane zostanie poszerzenie pasów ruchu, korekta łuków poziomych i pionowych oraz budowa dróg dla pieszych i rowerów. Inwestycja zwiększy również komfort podróżowania dzięki lepszej przepustowości i płynności ruchu.
Kluczowym elementem przedsięwzięcia jest wzmocnienie konstrukcji jezdni i dostosowanie jej do nośności 11,5 t/oś na całej długości 11 km. Prace obejmują budowę trzech nowych rond – na skrzyżowaniach z DW461, ul. Wolności i DW494 – oraz przebudowę istniejącego ronda z DW463 w Bierdzanach.
Infrastruktura zostanie wyposażona w nowe elementy bezpieczeństwa, oświetlenie drogowe, zatoki autobusowe oraz przebudowane przepusty.
Realizacja inwestycji
Generalnym wykonawcą inwestycji jest firma Duna Polska (dawniej Mota-Engil Central Europe). Wartość zadania wynosi blisko 106 mln zł, a zakończenie robót planowane jest na drugą połowę 2025 roku.
Budownictwo
Drogi
Energetyka
Geoinżynieria
Hydrotechnika
Inż. Bezwykopowa
Kolej
Mosty
Motoryzacja
Tunele
Wod-Kan
