Postępy na budowie stacji metra na Bemowie
Zaawansowane prace na stacjach Lazurowa i Chrzanów
Budowa zachodniego odcinka II linii metra w Warszawie wkracza w kolejny etap. Na stacji Lazurowa trwają prace przy wznoszeniu ścian pomieszczeń technicznych oraz wykonywaniu podłóg. Równolegle montowane są instalacje, w tym systemy wentylacyjne. Na poziomie -2 powstają korytarze kablowe za przyszłymi ścianami zatorowymi. Formowana jest również konstrukcja ścian peronów.
Z kolei na stacji Chrzanów bardziej zaawansowane są roboty związane z peronami. Ukończono częściowo wylewkę płyty peronu, po której będą poruszać się pasażerowie. W obrębie przyszłych torów wciąż działa ciężki sprzęt budowlany. Powstają też pomieszczenia techniczne przeznaczone dla służb utrzymania ruchu na poziomie -1. Gotowe są już żelbetowe schody prowadzące na powierzchnię, a konstrukcje wyjść ze stacji nabierają docelowego kształtu.
Harmonogram inwestycji
Zgodnie z harmonogramem, budowa trzech pasażerskich stacji na Bemowie – C1 Karolin, C2 Chrzanów i C3 Lazurowa – zakończy się latem 2026 roku. Zakończenie prac na Stacji Techniczno-Postojowej Mory zaplanowano na listopad 2025 roku. W tym rejonie powstają również podziemne tory techniczne za stacją Karolin, które umożliwią dojazd składów do zaplecza serwisowego.
Unijne wsparcie dla inwestycji
Budowa zachodniego odcinka II linii metra w Warszawie to część strategicznego projektu pn. „Budowa II linii metra wraz z infrastrukturą towarzyszącą – etap IV”, realizowanego w ramach programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko 2021–2027 (FEnIKS).
Całkowity koszt projektu – obejmującego zarówno budowę infrastruktury, jak i zakup taboru – wynosi 3 000 830 693 zł. Na realizację przedsięwzięcia przyznano dofinansowanie z Funduszu Spójności w wysokości 1 125 000 000 zł. Inwestycja ta ma kluczowe znaczenie dla rozwoju zrównoważonego transportu publicznego w stolicy.
Budownictwo
Drogi
Energetyka
Geoinżynieria
Hydrotechnika
Inż. Bezwykopowa
Kolej
Mosty
Motoryzacja
Tunele
Wod-Kan
