REKLAMA
Kolej Bez kategorii
1 Minuta czytania

Poprawa kolejowego dostępu do portów morskich nad Bałtykiem

Rozwój infrastruktury kolejowej dla lepszego skomunikowania portów morskich nad Bałtykiem to jedno z kluczowych zadań realizowanych przez PKP Polskie Linie Kolejowe SA. Dzięki zakończonym i planowanym inwestycjom zwiększa się liczba dłuższych i cięższych składów towarowych docierających do nabrzeży w Gdańsku i Gdyni, co wzmacnia konkurencyjność kolei jako najbardziej ekologicznego środka transportu.

Poprawa kolejowego dostępu do portów – pociągi towarowe w Porcie Gdynia
Infrastruktura torowa w Porcie Gdynia, fot. Damian Strzemkowski, PKP Polskie Linie Kolejowe SA, www.plk-sa.pl
Spis treści

Kolej wspiera rozwój portów i gospodarki

Porty morskie są strategicznymi „oknami na świat” polskiej gospodarki. Aby sprostać rosnącym potrzebom logistycznym, w latach 2019–2024 PLK SA zrealizowały inwestycje w kolejowy dostęp do portów w Gdańsku i Gdyni. Modernizacje objęły wymianę torów i rozjazdów, elektryfikację, budowę i remont obiektów inżynieryjnych oraz instalację nowych urządzeń sterowania ruchem kolejowym.

Efektem tych działań jest zwiększona przepustowość stacji przyportowych, możliwość prowadzenia cięższych i dłuższych składów oraz ograniczenie transportu drogowego, co przekłada się na mniejszą liczbę ciężarówek na drogach i pozytywny wpływ na środowisko. Wartość wykonanych prac wyniosła ok. 3,3 mld zł netto, przy wsparciu środków unijnego instrumentu CEF „Łącząc Europę”.

Modernizacja linii kolejowej nr 201 – wzmocnienie potencjału portu w Gdyni

Szczególne znaczenie dla rozwoju portu w Gdyni ma modernizacja linii kolejowej nr 201 na trasie Bydgoszcz – Trójmiasto. Prace rozpoczęte w 2021 r. obejmują kolejne odcinki. We wrześniu 2024 r. podpisano umowę na realizację robót na odcinku Somonino – Gdańsk Osowa wraz z elektryfikacją linii nr 229 Glincz – Kartuzy (wartość ponad 1,2 mld zł netto). W grudniu 2024 r. zawarto kontrakt dotyczący odcinka Kościerzyna – Somonino (linia nr 201) oraz Somonino – Kartuzy (linia nr 214) o wartości blisko 1,3 mld zł netto.

Zakończenie tych prac planowane jest na 2028 r. Kolejne etapy modernizacji – odcinki Gdańsk Osowa – Gdynia Główna oraz Kościerzyna – Maksymilianowo – będą realizowane w latach 2025–2032. Inwestycja zwiększy przepustowość linii i pozwoli na obsługę większej liczby pociągów towarowych, co wzmocni rolę portu w Gdyni w obsłudze ładunków oraz przyczyni się do rozwoju gospodarczego Trójmiasta i całego regionu.

Nowy układ torowy dla lepszego dostępu do portu w Gdańsku

PKP PLK przygotowują także postępowanie przetargowe w formule „projektuj i buduj” dla zadania związanego ze zwiększeniem przepustowości ciągu komunikacyjnego Tczew – Gdynia, na odcinku Pszczółki – Pruszcz Gdański. Projekt zakłada budowę czterotorowego układu, który umożliwi sprawniejszy przewóz towarów koleją do portu w Gdańsku, a jednocześnie poprawi ofertę pasażerską i dostępność komunikacyjną Trójmiasta. Realizacja prac planowana jest w latach 2028–2030.

REKLAMA
Kalendarium wydarzeń
Sklep internetowy NBI
REKLAMA
Przegląd prywatności

Ta strona korzysta z ciasteczek, aby zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o ciasteczkach są przechowywane w przeglądarce i wykonują funkcje takie jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.