Historia i znaczenie dworca kolejowego w Suwałkach
Dworzec kolejowy w Suwałkach został wybudowany w latach 1898–1899 w ramach budowy Kolei Zaniemeńskiej, strategicznej linii kolejowej Imperium Rosyjskiego. Obiekt otwarto 1 maja 1899 r. Budynek wzniesiono z czerwonej cegły w tzw. stylu ceglanym, zwanym też przemysłowym, z charakterystycznym dla rosyjskiego budownictwa rządowego bogactwem dekoracji elewacji. W swojej pierwotnej formie architektonicznej przetrwał wojny i zawirowania historyczne, zachowując do dziś niemal niezmieniony wygląd zewnętrzny.
W podobnym stylu wzniesiono także dworce na tej samej linii kolejowej w Augustowie i Kamiennej Nowej. Wnętrza obiektu w Suwałkach były jednak wielokrotnie przebudowywane i modernizowane.
Zakres prac modernizacyjnych
Przebudowa dworca w Suwałkach ma na celu połączenie walorów historycznych z nowoczesną funkcjonalnością. Elewacja budynku zostanie odrestaurowana pod nadzorem konserwatora zabytków, a ocieplenie zostanie wykonane od wewnątrz, aby zachować oryginalny wygląd ceglanej fasady.
W ramach inwestycji zaplanowano:
- wymianę stolarki okiennej i drzwiowej, więźby oraz pokrycia dachowego,
- rozbiórkę obecnego budynku toalet i budowę nowych, dostosowanych do potrzeb osób z niepełnosprawnościami,
- powstanie centralnej, nowoczesnej poczekalni z elektronicznymi wyświetlaczami, biletomatami i strefą toalet,
- wydzielenie pomieszczeń dla najemców, w tym WARS, Interlux i PKP Intercity,
- przygotowanie dwóch dodatkowych lokali usługowych na wynajem,
- zagospodarowanie terenu przed dworcem poprzez budowę miejsc postojowych i wiaty rowerowej.
Nowoczesne rozwiązania dla pasażerów i bezpieczeństwa
Zmodernizowany dworzec będzie dostosowany do potrzeb wszystkich użytkowników, w tym osób o ograniczonej mobilności. Wprowadzone zostaną także rozwiązania ekologiczne i podnoszące poziom bezpieczeństwa:
- system BMS (Building Management System) optymalizujący zużycie wody, energii i ciepła,
- monitoring wizyjny, kontrola dostępu, sygnalizacja włamania i napadu oraz systemy przeciwpożarowe.
Na czas remontu pasażerowie korzystają z dworca tymczasowego, zlokalizowanego obok modernizowanego budynku.
Znaczenie dworca dla regionu
Stacja w Suwałkach obsługuje zarówno pociągi dalekobieżne PKP Intercity kursujące m.in. do Warszawy, Krakowa, Szczecina i na Litwę (Mockava), jak i pociągi regionalne POLREGIO w kierunku Białegostoku. W 2024 r. z dworca korzystało średnio do 700 pasażerów dziennie, a zatrzymywało się na nim 11 pociągów.
Harmonogram i finansowanie inwestycji
Modernizacja dworca w Suwałkach realizowana jest dzięki dofinansowaniu z budżetu państwa. Planowana wartość prac wynosi blisko 15 mln zł brutto.
- Inwestor: PKP S.A.
- Projektant: firma Akint z Warszawy
- Wykonawca: Global Budownictwo z Częstochowy
Zakończenie prac zaplanowano na 2027 rok, przy czym dokładny termin oddania dworca do użytku zależeć będzie od przebiegu robót, odbiorów technicznych i uzyskania wymaganych pozwoleń.
Budownictwo
Drogi
Energetyka
Geoinżynieria
Hydrotechnika
Inż. Bezwykopowa
Kolej
Mosty
Motoryzacja
Tunele
Wod-Kan
