Nowoczesne symulatory dla maszynistów PKP Intercity
Szkolenie maszynistów wymaga warunków, które pozwalają na bezpieczne ćwiczenie reakcji w sytuacjach nieprzewidywalnych. PKP Intercity udostępniło dwa zmodernizowane symulatory lokomotyw na warszawskim Grochowie. Od października 2024 r. działa odświeżony symulator lokomotywy EP09, a od marca 2025 r. symulator lokomotywy EU44.
Urządzenia zbudowane zostały na bazie kabin lokomotyw EU44 i EP09, które wcześniej funkcjonowały jako jedno stanowisko. Modernizacja, zrealizowana przez spółkę SIM Factor, pozwoliła stworzyć dwa niezależne symulatory z nowym osprzętem oraz platformą ruchową dla kabiny Husarz. Zmieniono również układ pomieszczeń, zaplecze socjalne i serwerownię, a instruktorzy otrzymali dwa odrębne stanowiska pracy.
Ponad 8 tys. km wirtualnych tras
Symulatory wyposażono w nowoczesne oprogramowanie, które umożliwia prowadzenie pociągów pasażerskich z prędkością do 200 km/h pod nadzorem systemu ETCS. Maszyniści mogą trenować manewry związane z obsługą składów oraz różnorodne scenariusze sytuacji awaryjnych.
Zakres tras dostępnych w systemie wzrósł z 700 do ponad 8 tys. km, co pozwala odtwarzać kombinacje różnych linii kolejowych. Platformy symulacyjne zapewniają realistyczne odwzorowanie ruchu pociągu, także podczas nagłych hamowań czy zdarzeń kryzysowych.
Szkolenie i bezpieczeństwo
Symulatory służą nie tylko adeptom zawodu, ale także doświadczonym maszynistom. Kandydaci do zawodu przechodzą blisko dwumiesięczne szkolenie, w ramach którego trening symulacyjny stanowi istotny element. Na podobnych urządzeniach zdawany jest również egzamin na świadectwo maszynisty organizowany przez Urząd Transportu Kolejowego.
Czynni maszyniści PKP Intercity corocznie uczestniczą w kilkugodzinnych sesjach na symulatorach. Pozwala to na regularne sprawdzanie reakcji, znajomości przepisów i procedur bezpieczeństwa oraz doskonalenie umiejętności w niestandardowych sytuacjach eksploatacyjnych.
Nowy symulator w Gdyni
Obok dwóch stanowisk w Warszawie, od czerwca 2025 r. działa także zmodernizowany symulator w Gdyni. Został on zbudowany na bazie kabiny lokomotywy Griffin przez firmę Autocomp Management. To element umowy PKP Intercity z firmą NEWAG na zakup 46 lokomotyw tego typu. Wartość inwestycji przekroczyła 5 mln zł.
Budownictwo
Drogi
Energetyka
Geoinżynieria
Hydrotechnika
Inż. Bezwykopowa
Kolej
Mosty
Motoryzacja
Tunele
Wod-Kan
