Modernizacja linii kolejowej nr 201
Modernizacja linii kolejowej nr 201 to jedna z największych obecnie realizowanych inwestycji PLK S.A. Projekt podniesie jakość podróżowania między województwem kujawsko-pomorskim a Pomorzem oraz zwiększy efektywność transportu towarów do portu morskiego w Gdyni. Dzięki dobudowie drugiego toru i elektryfikacji trasy możliwe będzie sprawne prowadzenie ruchu pasażerskiego i towarowego w ramach tzw. „Węglówki”.
Odcinek Lipowa Tucholska – Kościerzyna
Ogłoszony przetarg obejmuje modernizację ostatniego odcinka linii nr 201 między Lipową Tucholską a Kościerzyną. Na długości około 40 km przebudowany zostanie istniejący tor i wybudowany drugi. Linia zostanie zelektryfikowana. Na stacji Szałamaje oraz przystankach Wojtal, Olpuch i Podleś powstaną przebudowane, wygodne perony. Nowy przystanek Szenajda (gm. Kościerzyna) zwiększy dostęp do kolei w regionie.
Projekt zakłada także połączenie linii nr 201 z linią nr 203 Tczew – Kostrzyn poprzez budowę nowych łącznic Czarna Woda – Łąg Południowy i Szałamaje – Łąg, realizowanych w ramach zadania „Prace na linii kolejowej nr 203 na odcinku Tczew – Czersk”. Bezpieczne i sprawne prowadzenie ruchu pociągów zapewnią komputerowe urządzenia systemu sterowania ruchem kolejowym.
Na 14 przejazdach kolejowo-drogowych pojawią się nowe rogatki i sygnalizatory. W ramach inwestycji zmodernizowanych zostanie 28 obiektów inżynieryjnych – mostów, wiaduktów i przepustów.
Podpisanie umowy z wykonawcą zadania „Odcinek 4 – roboty budowlane na linii kolejowej nr 201 odc. Lipowa Tucholska – Kościerzyna w ramach projektu Prace na odcinku Maksymilianowo – Kościerzyna” planowane jest w III kwartale 2026 r. Zakończenie robót przewidziano do końca 2029 r. Projekt uzyskał 85-procentowe dofinansowanie z Funduszy Europejskich na Infrastrukturę, Klimat i Środowisko 2021–2027.
Odcinek Wierzchucin – Lipowa Tucholska
Równolegle trwa postępowanie przetargowe na modernizację odcinka linii nr 201 między Wierzchucinem a Lipową Tucholską, w województwie kujawsko-pomorskim. Zakres prac obejmuje przebudowę 27 km toru, budowę drugiego toru i elektryfikację. Na stacjach i przystankach Wierzchucin, Zielonka Pomorska, Małe Gacno, Zarośle, Rosochatka i Lipowa Tucholska powstaną nowe perony dostosowane do potrzeb osób o ograniczonej mobilności.
W czterech lokalizacjach (dwa obiekty w Wierzchucinie, Lipowa oraz droga powiatowa Tleń – Tuchola) przejazdy kolejowo-drogowe zastąpione zostaną skrzyżowaniami dwupoziomowymi. Na dziewięciu innych przejazdach zamontowane zostaną nowe rogatki i sygnalizatory świetlne. Sprawny i bezpieczny ruch pociągów zapewnią nowoczesne urządzenia sterowania ruchem kolejowym.
Przebudowa obejmie 19 obiektów inżynieryjnych, w tym mosty, wiadukty i przepusty. Realizacja zadania „Odcinek 3 – roboty budowlane na linii kolejowej nr 201 odc. Wierzchucin – Lipowa Tucholska oraz na odc. Maksymilianowo – Wierzchucin (w zakresie systemu informacji pasażerskiej i monitoringu wizyjnego)” planowana jest na lata 2026–2029. Projekt otrzymał 85-procentowe dofinansowanie z Funduszy Europejskich na Infrastrukturę, Klimat i Środowisko.
Budownictwo
Drogi
Energetyka
Geoinżynieria
Hydrotechnika
Inż. Bezwykopowa
Kolej
Mosty
Motoryzacja
Tunele
Wod-Kan
