Nowa trasa tramwajowa do Wilanowa – największa inwestycja komunikacyjna stolicy
Budowa trasy tramwajowej do Wilanowa była jednym z kluczowych przedsięwzięć infrastrukturalnych Warszawy. Oprócz torowiska powstały nowe instalacje podziemne, jezdnie, chodniki oraz drogi rowerowe. Licząca około 6,5 km trasa biegnie przez ul. Belwederską, Sobieskiego i al. Rzeczypospolitej, łącząc centrum miasta z południowymi dzielnicami.
To najdłuższy odcinek tramwajowy oddany do użytku w stolicy od lat 50. XX wieku, a także jeden z najdłuższych tego typu projektów w kraju.
Trzy linie tramwajowe obsługujące trasę do Wilanowa
Pierwszy tramwaj z pasażerami dotarł do terminala Miasteczko Wilanów 29 października 2024 r. o godz. 4:30. Obecnie trasę obsługują trzy linie:
- 14 – Wilanów – Politechnika – Ochota,
- 16 – Wilanów – Marszałkowska – Piaski,
- 19 – Stegny – Dworzec Centralny – Bielany (od czerwca 2025 r.).
Miliony pasażerów w ciągu roku
W pierwszym roku funkcjonowania trasę do Wilanowa wybrało łącznie 20 mln pasażerów – po 10 mln w każdym półroczu. Największe natężenie ruchu odnotowano na odcinku Miasteczko Wilanów – Goworka, z którego skorzystało 8,4 mln osób.
Siedem z dziesięciu najpopularniejszych przystanków w stolicy znajduje się właśnie na nowym odcinku: Dolna (966 tys. pasażerów), Goworka (898 tys.), św. Bonifacego (880 tys.), a także Nałęczowska, Miasteczko Wilanów, Oś Królewska i Mangalia. Największym węzłem pozostaje Centrum – 1,5 mln wejść rocznie.
Największym zainteresowaniem cieszy się linia 16, z której skorzystało 14,2 mln pasażerów, w tym 6,4 mln na nowym odcinku. Linia 14 przewiozła 3,4 mln osób, a 19 – 2,5 mln.
Nowoczesna zajezdnia R5 na Annopolu
Uruchomienie trasy do Wilanowa zbiegło się z otwarciem zajezdni tramwajowej R5 na Annopolu – jednej z najnowocześniejszych w kraju. Obiekt o powierzchni 12 ha obejmuje 16 km torów, 100 zwrotnic i 14 budynków serwisowych. Hala postojowa mieści 152 tramwaje, a system sterowania automatycznie ustawia zwrotnice i semafory.
Obecnie zajezdnia obsługuje 93 tramwaje, z których 60 codziennie kursuje na liniach. Zatrudnionych jest 340 osób, w tym 204 motorniczych. W grudniu planowane jest zwiększenie liczby pojazdów. Zajezdnia R5 przygotowywana jest do obsługi kolejnych tras, m.in. w kierunku Zielonej Białołęki.
Finisz prac drogowych i zielone otoczenie trasy
Zasadnicze roboty drogowe wzdłuż trasy zostały zakończone – jezdnie mają już docelowy przekrój, a wykonawcy kończą prace przy chodnikach, drogach rowerowych i zieleni. Trwa również przygotowanie do uruchomienia torowisk autobusowo-tramwajowych (TTA) oraz dostosowanie sygnalizacji świetlnej.
Zarząd Dróg Miejskich w Warszawie podpisał umowę z firmą Efekt na przebudowę chodników i dróg rowerowych pomiędzy ul. Dolną a al. Wilanowską. Wartość kontraktu wynosi ponad 6,5 mln zł, a czas realizacji to trzy miesiące.
Budownictwo
Drogi
Energetyka
Geoinżynieria
Hydrotechnika
Inż. Bezwykopowa
Kolej
Mosty
Motoryzacja
Tunele
Wod-Kan
