Nowoczesna architektura i historyczne nawiązania
Nowy dworzec Łódź Kaliska zachował trójnawowy charakter budynku, który połączono z tunelem łączącym aleję Włókniarzy z ulicą Unii Lubelskiej. Obiekt wyróżnia się prostą bryłą z przeszkloną elewacją od strony placu przydworcowego oraz parkingu. Zastosowano miedź oksydowaną, co podkreśla szlachetność materiału i wpisuje budynek w kontekst otaczającej zabudowy.
W środkowej nawie umieszczono świetlik biegnący wzdłuż całego dachu, który zapewnia naturalne doświetlenie wnętrza. W środku zastosowano elementy z miedzi, nawiązujące kształtem do konstrukcji świetlika. Podczas prac odkryto fragmenty ceramicznych posadzek z pierwotnego dworca z 1902 roku – relikty te wyeksponowano w tunelu wraz z informacją o ich historii.
Komfort i funkcjonalność dla podróżnych
Na parterze dworca znajdują się kasy biletowe, przestronna poczekalnia z częścią dla dzieci oraz lokale komercyjne, w tym salonik prasowy i punkty gastronomiczne. Dwa lokale – o powierzchni 107 m² oraz 17,14 m² – są nadal dostępne do wynajęcia. Polskie Koleje Państwowe S.A. zapraszają do współpracy zarówno duże sieci, jak i lokalnych przedsiębiorców.
Docelowo obiekt zostanie wyposażony w skrytki bagażowe, automaty z przekąskami i napojami, bankomat oraz biletomat. Na piętrach obu skrzydeł budynku zaplanowano biura dla spółek kolejowych.
Dostępność i bezpieczeństwo
Nowy dworzec Łódź Kaliska w pełni odpowiada potrzebom osób z ograniczoną mobilnością. Zlikwidowano bariery architektoniczne, wprowadzono ścieżki prowadzące, dotykowe plany dworca, tabliczki w alfabecie Braille’a oraz toalety przystosowane dla osób z niepełnosprawnościami.
Budynek wyposażono w windy, biletomaty i elektroniczne tablice przyjazdów i odjazdów. Zastosowano nowoczesne systemy bezpieczeństwa oraz inteligentne systemy zarządzania budynkiem (BMS). Energooszczędne oświetlenie, ogrzewanie podłogowe i wentylacja z klimatyzacją pozwalają na zrównoważoną eksploatację obiektu.
Ekologiczne i funkcjonalne otoczenie
W ramach inwestycji przebudowano również teren wokół dworca. Powstał nowoczesny plac przydworcowy pełniący funkcję węzła komunikacyjnego, przystosowany do ruchu samochodów, autobusów i rowerów. Udostępniono stacje ładowania pojazdów elektrycznych oraz dużą wiatę rowerową. Za budynkiem powstał parking dla pasażerów, a przy dworcu wyznaczono postój taksówek.
Inwestycja zrealizowana przez PKP S.A.
Całkowity koszt przebudowy dworca Łódź Kaliska wyniósł 64 mln zł brutto. Inwestycję dofinansowano z budżetu państwa. Inwestorem są Polskie Koleje Państwowe S.A., a wykonawcą prac budowlanych – firma SKB LDR z Warszawy. Projekt przebudowy opracowała pracownia An Archi Group Sp. z o.o. z Gliwic.
Pierwsza część nowego dworca została udostępniona pasażerom w czerwcu 2025 r., co umożliwiło przeniesienie obsługi podróżnych z obiektu tymczasowego i zakończenie zagospodarowania otoczenia dworca.
Budownictwo
Drogi
Energetyka
Geoinżynieria
Hydrotechnika
Inż. Bezwykopowa
Kolej
Mosty
Motoryzacja
Tunele
Wod-Kan
