Rozbudowa infrastruktury magazynowej PERN
PERN konsekwentnie rozwija infrastrukturę magazynową paliw w odpowiedzi na rosnące zapotrzebowanie rynku i wymogi bezpieczeństwa energetycznego. W Dębogórzu na Pomorzu spółka oddała do użytku trzy nowe zbiorniki na olej napędowy, każdy o pojemności 50 tys. m³. Jak podkreśla prezes PERN Daniel Świętochowski, inwestycja jest odpowiedzią na rosnące potrzeby w zakresie tworzenia zapasów obowiązkowych paliw w Polsce.
Zgodnie z ustawą producenci i handlowcy mają obowiązek utrzymywania zapasów odpowiadających iloczynowi 50 dni i średniej dziennej produkcji lub importu paliw z poprzedniego roku. Nowe obiekty w Dębogórzu zwiększyły pojemność magazynową bazy o 41%, do ponad 500 tys. m³, czyniąc ją największym tego typu obiektem w kraju. W skali całego PERN to wzrost pojemności magazynowej o 5,66%. Obecnie spółka dysponuje 889 zbiornikami paliwowymi.
Nowe inwestycje w Koluszkach i Kawicach
Kolejny etap rozwoju obejmuje budowę trzech nowych zbiorników w dwóch lokalizacjach. W Koluszkach koło Łodzi powstaną dwa obiekty – o pojemności 33 tys. m³ dla produktów III klasy oraz 24 tys. m³ dla produktów I klasy. Z kolei w Kawicach na Dolnym Śląsku zaplanowano budowę zbiornika o pojemności 33 tys. m³.
Nowe instalacje zostaną przeznaczone do magazynowania zapasów obowiązkowych i mają zostać oddane do użytku do końca 2027 roku. Równolegle PERN prowadzi projektowanie siedmiu kolejnych zbiorników o łącznej pojemności 250 tys. m³, których realizacja zostanie rozstrzygnięta w najbliższych latach.
Rozwój logistyki i zwiększenie przepustowości
PERN inwestuje również w rozbudowę infrastruktury logistycznej. Latem 2025 roku zakończono rozbudowę nalewni kolejowej w Bazie Paliw nr 21 w Dębogórzu o dwa nowe stanowiska, co zwiększyło przepustowość obiektu o 4 tys. m³ na dobę. Dzięki temu baza dysponuje obecnie ośmioma stanowiskami nalewu cystern kolejowych.
Jak zaznacza prezes Świętochowski, modernizacja bazy w Dębogórzu wpłynie korzystnie na koszty operacyjne, umożliwiając rozładunek tankowców o znacznie większej pojemności, a tym samym obniżając jednostkowy koszt obsługi paliwa. Jednym z kluczowych projektów spółki pozostaje także budowa nowego stanowiska do rozładunku tankowców w Naftoporcie, którego PERN jest większościowym udziałowcem.
Inwestycje i modernizacje o strategicznym znaczeniu
W 2024 roku PERN zrealizował inwestycje o wartości 318 mln zł, a w 2025 roku wydatki te wzrosną do blisko 400 mln zł. Plan inwestycyjny na 2026 rok zakłada nakłady rzędu 560 mln zł, w tym 124 mln zł na remonty infrastruktury.
Spółka realizuje także program „Przejść HDD” o wartości 140 mln zł, obejmujący przebudowę odcinków rurociągów pod rzekami. Celem projektu jest zwiększenie bezpieczeństwa i efektywności systemu przesyłu ropy naftowej i paliw. Zmodernizowano już m.in. odcinki pod Kanałem Żerańskim i Notecią.
Budownictwo
Drogi
Energetyka
Geoinżynieria
Hydrotechnika
Inż. Bezwykopowa
Kolej
Mosty
Motoryzacja
Tunele
Wod-Kan
