Patronat honorowy nad konferencją przyjęły Ministerstwo Infrastruktury, Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA), International Tunnelling and Underground Space Association (ITA-AITES) oraz Komitet Techniczny ds. Tuneli Światowego Stowarzyszenia Drogowego (World Road Association – PIARC).
Forum zostało objęte patronatem merytorycznym przez Polski Związek Pracodawców Budownictwa (PZPB), Związek Ogólnopolski Projektantów i Inżynierów (ZOPI) oraz Instytut Badawczy Dróg i Mostów (IBDiM).
Omówiono aspekty prawne inwestycji tunelowych oraz zmiany w ustawie Prawo geologiczne i górnicze i ich wpływ na inwestycje tunelowe w Polsce.
W trakcie konferencji poruszono m.in. następujące zagadnienia:
- Aktywność Komitetu ds. Tuneli PIARC oraz III Międzynarodowej Konferencji Eksploatacji i Bezpieczeństwa Tuneli Drogowych PIARC, Ingo Kaundinya, PIARC;
- Wykład inauguracyjny Tunele w regionie Śląska, Zbigniew Szweda, GDDKiA Oddział w Katowicach.
Sesja I. Aspekty prawne w zakresie inwestycji tunelowych
- Znaczenie rozpoznania warunków geologiczno-inżynierskich na poszczególnych etapach realizacji inwestycji tunelowych, Marek Cała, Agnieszka Stopkowicz, Malwina Kolano, Wydział Inżynierii Lądowej i Gospodarki Zasobami AGH;
- Projektowanie i budowa tuneli w świetle ustaw Prawo geologiczne i górnicze oraz Prawo budowlane, Piotr Wojtacha, Wyższy Urząd Górniczy; Marek Cała, Agnieszka Stopkowicz, Wydział Inżynierii Lądowej i Gospodarki Zasobami AGH;
- Ustawa Prawo budowlane versus Prawo geologiczne i górnicze w procesie budowy tuneli, Ireneusz Biel, Wojciech Nowak, PORR.
Sesja II. Geologia i projektowanie w inwestycjach tunelowych
- Projektowanie obudowy segmentowej tuneli wykonywanych tarczami zmechanizowanymi TBM, Emilia Roguska, Rosario Russo, Egis;
- Projekt Follo Line 40 km tuneli w twardej skale wykonanych przez 4 TBM wraz z fugowaniem wstępnym z TBM, Fernando Vara Ortiz de la Torre, Acciona Construction;
- Zagrożenia naturalne w budowie i eksploatacji tuneli. Podsumowanie doświadczeń związanych z wpływem czynników geologicznych na budowę i eksploatację tuneli z uwzględnieniem zdarzeń w okresie 2021–2024, Marek Różycki, m/d/r/k Trusted Advisers Group;
- Jak dobrze rozpoznać budowę geologiczną przy budowie tunelu, Agata Kowalewska, IBDiM.
Sesja III. Wyposażenie tuneli (izolacja, odwodnienie, systemy bezpieczeństwa)
- Innowacyjne rozwiązania na hałas i spaliny w tunelach, czyli jak Alfa Bond Kohlhauer minimalizuje wpływ zanieczyszczeń na środowisko, Adam Mielczarek, Alfa Bond Kohlhauer;
- Bezpieczeństwo ruchu w tunelach w aspekcie automatycznego systemu wykrywania i zapobiegania gołoledzi Control Ice Pro, Adam Pyka, APM;
- Przygotowanie Planu Reagowania na Sytuacje Awaryjne dla Autostrady Tamoios, która obejmuje dwa najdłuższe tunele drogowe w Brazylii (o długości 5,5 km i 3,7 km), Ricardo Miranda, Mirabit Consultoria e Treinamento Ltda;
Sesja IV. Technologie wykonania tuneli
- Operacje ratunkowe w tunelu Silkyara. Opowieść o wytrwałości, innowacji i przetrwaniu, Rahul Gupta, Ministry of Road Transport and Highways, Indie;
- Zaangażowanie ITA w akcję ratowniczą w tunelu Silkyara, Arnold Dix, ITA;
- Iniekcja kompensacyjna – metoda ochrony zabudowy nad drążonym tunelem na przykładzie tunelu średnicowego w Łodzi, Emilia Błach, Soletanche.
Sesja V. Wyposażenie tuneli (izolacja, odwodnienie, systemy bezpieczeństwa)
- Zarządzanie wodą powierzchniową w tunelach drogowych, Piotr Bartulewicz, Aco;
- Metodyka wdrażania systemów bezpieczeństwa w tunelach, Kazimierz Liver, Bogdan Wikierski, Wasko;
- Przegląd systemów izolacji przeciwwodnych tuneli. Wykonanie izolacji przeciwwodnej w tunelu TS-26, Andreas Schwentenwein, PORR oraz IAT;
- Najnowsze trendy w monitoringu atmo- sfery w tunelach na przykładzie obiektów w Świnoujściu i na świecie, Ewa Gancarczyk, James Matley, Pentol;
- Bezpieczeństwo pożarowe konstrukcji tunelu, Jacek Ćwikliński, Promat.
Sesja VI. Eksploatacja tuneli
- Ewolucja systemów bezpieczeństwa tuneli. Omówienie najnowszych rozwiązań na przykładzie tunelu TS-26, Adam Buczyński, PORR oraz Voltar;
- Tunel drogowy „Emilia” w Lalikach – pożar z dnia 27.01.2024, Piotr Paciorek, GDDKiA Oddział w Katowicach;
- Tunel drogi ekspresowej S2 w Warszawie – 65 mln pojazdów – doświadczenia, wnioski, Rafał Parol, GDDKiA Oddział w Warszawie;
- Połączenie czujników tunelowych i technologii C2X w celu poprawy bezpieczeństwa tuneli w Niemczech, Ingo Kaundinya, Bast;
- Doświadczenia z eksploatacji tunelu Hischagen, Bernhard Klöpfel, Autobahn GmbH des Bundes.
W ostatnim dniu konferencji odbyła się wycieczka techniczna na budowę tunelu na trasie S1 Przybędza – Milówka (obejście Węgierskiej Górki).
Sponsorami konferencji były: Aco, Fabe Polska, Mirbud, PORR, Soletanche, Budimex, Alfa Bond Kohlhauer, Mostostal Warszawa, Pentol, Codel, Wasko, APM, Promat, Sytec.
„Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne” oraz portal inżynieryjny NBI.com.pl patronowały medialnie konferencji.