Jest to materiał najwyższej jakości również w zastosowaniach technicznych. Wykorzystany do budowy infrastruktury komunikacyjnej, sprosta zarówno intensywnemu obciążeniu dynamicznemu, jak i rygorystycznym normom technicznym stawianym kruszywom przeznaczonym do budowy linii kolejowych, zwłaszcza dużych prędkości.
200 km/h to bariera, którą w najbliższym czasie przekroczą pociągi w transporcie publicznym, stając się jeszcze bardziej konkurencyjnym środkiem transportu wobec transportu lotniczego, szczególnie pomiędzy dużymi aglomeracjami miejskimi, bo o takich połączeniach kolejowych należy tu mówić.
Odpowiadając na te potrzeby, Kopalnia Porfiru Zalas produkuje kruszywa porfirowe właśnie z takim przeznaczeniem. Są to kruszywa porfirowe PREMIUM. Kruszywa tej klasy od wielu lat wykorzystywane są w kluczowych projektach budowy i modernizacji linii kolejowych w Polsce, zdobywając uznanie i renomę w trakcie realizacji oraz w okresie utrzymania. Tłuczeń porfirowy można zobaczyć na szlakach kolejowych niemal całej Polski. To już ponad 50 lat od chwili, gdy pierwszy raz został użyty w ten sposób.
Kruszywa kolejowe PREMIUM produkowane w kopalni Zalas nie tylko spełniają, ale nawet przewyższają wymagania stawiane zarówno przez normy kolejowe, jak i szczegółowe specyfikacje techniczne PKP PLK dla podsypek stosowanych na liniach dużych prędkości. Stabilność geometryczna torowiska, tłumienie drgań, trwałość oraz ograniczenie kosztów utrzymania nawierzchni – to bezpośrednie korzyści wynikające z ich stosowania.
Kontrola jakości prowadzona jest już na etapie prac wiertniczych i obejmuje cały proces technologiczny aż do etapu badań laboratoryjnych gotowych partii kruszyw. Badania wykonywane są na bieżąco w nowoczesnym, własnym laboratorium oraz we współpracy z akredytowanymi laboratoriami zewnętrznymi. Niezmienną jakość oraz zgodność wyrobów z polskimi normami gwarantuje stosowany w Kopalniach Porfiru i Diabazu system Zakładowej Kontroli Produkcji.

Porfir to magmowa skała wulkaniczna o doskonałych właściwościach geometrycznych i fizycznych, które czynią ją idealnym surowcem dla torowisk kolejowych. Charakteryzuje się wysoką wytrzymałością na ściskanie, odpornością na rozdrabnianie, niską ścieralnością, małą nasiąkliwością, mrozoodpornością, odpowiednią granulacją oraz odpornością na wietrzenie.
Normy oraz szczegółowe wytyczne Instytutu Kolejnictwa ściśle określają, jakie właściwości musi mieć kruszywo, aby mogło być zastosowane do budowy linii kolejowych. Wymagania dla parametrów technicznych zależą od kategorii linii kolejowej, dopuszczalnej prędkości maksymalnej pociągów, natężenia ruchu oraz nacisku osiowego.
Nasza oferta PREMIUM dla kolejnictwa obejmuje:
- tłuczeń porfirowy 31,5–50 mm – przeznaczony do stosowania w konstrukcji torów kolejowych jako materiał podsypkowy do budowy i utrzymania nawierzchni kolejowych na liniach przystosowanych do dużych prędkości;
- kliniec porfirowy 4–31,5 mm – służy do zagęszczania międzytorza i ław torowych oraz jako element warstwy drenażowej;
- niesort porfirowy 0–31,5 mm – idealny do warstwy ochronnej podbudowy i podtorza.

Znaczenie podsypki kolejowej w budowie i eksploatacji nawierzchni torowej
Podsypka kolejowa odgrywa kluczową rolę w konstrukcji torowiska, ponieważ przekazuje obciążenia z podkładów na podtorze, jednocześnie stabilizując ruszt torowy w poziomie. Dzięki temu możliwe jest kontrolowane przemieszczanie podkładów wzdłuż i wszerz, co wpływa na wytrzymałość i bezpieczeństwo całej nawierzchni kolejowej. Dodatkowo podsypka zapewnia skuteczne odprowadzanie wody z toru, chroniąc podtorze przed negatywnymi skutkami wilgoci. Z tego względu materiały wykorzystywane do podsypki muszą być wysokiej jakości oraz spełniać określone normy, aby zagwarantować niezawodność i trwałość infrastruktury kolejowej.
Sprawdzone w kolejnictwie – nasze kruszywa w realizacjach torowych
Kruszywa porfirowe produkowane w kopalni Zalas zostały wykorzystane w szeregu strategicznych inwestycji kolejowych w Polsce, m.in.:
- LKE30 – odcinek Kraków Główny Towarowy – Rudzice (modernizacja torów linii aglomeracyjnej),
- LK95 Kraków Mydlniki – Podłęże, odcinek Kościelniki – Podłęże,
- LK1 Częstochowa – Zawiercie,
- LK99 Chabówka – Zakopane,
- LK133 odcinek Trzebinia – Krzeszowice (przetarg nr 2, modernizacja),
- LK622 Podłęże – Szczyrzyc – Tymbark / Mszana Dolna (nowa linia),
- LKE65 Tychy – Most Wisła,
- LK94 Kraków Płaszów – Skawina – Oświęcim,
- LKE65 odcinek Będzin – Katowice – Tychy – Czechowice-Dziedzice – Zebrzydowice, LOT C, odcinek Most Wisła – Czechowice-Dziedzice – Zabrzeg,
- LK25 odcinek Padew – Mielec – Dębica (rewitalizacja),
- LK97 odcinek Żywiec – Sucha Beskidzka (modernizacja),
- LK104 odcinek Limanowa – bocznica Klęczany (modernizacja),
- LK104 Chabówka – Nowy Sącz, odcinki Chabówka – Rabka Zaryte – Mszana Dolna oraz Limanowa – Klęczany – Nowy Sącz (modernizacja).
W każdym z powyższych projektów produkowane przez nas kruszywa potwierdziły swoje właściwości nie tylko w badaniach laboratoryjnych, ale przede wszystkim w realnych warunkach eksploatacyjnych infrastruktury kolejowej, która musi sprostać ekstremalnym obciążeniom dynamicznym, zmiennym warunkom pogodowym oraz długotrwałej, intensywnej eksploatacji.

Kruszywa o kontrolowanej jakości – odpowiedź na potrzeby rynku
Rozumiejąc potrzeby rynku, różnorodność inwestycji kolejowych i zróżnicowane wymagania inwestorów i wykonawców, rozszerzyliśmy naszą ofertę o kruszywa o parametrach wytrzymałościowych spełniających standardy wymagane w określonych projektach, wciąż wyróżniających się wysoką jakością i powtarzalnością.
To idealne rozwiązanie dla inwestycji modernizacyjnych i infrastruktury kolejowej o standardowym obciążeniu eksploatacyjnym, gdzie kluczowe znaczenie ma optymalizacja kosztów przy jednoczesnym zachowaniu trwałości technicznej.
To rozsądna alternatywa kosztowa, idealna dla linii regionalnych, bocznic kolejowych, infrastruktury zaplecza technicznego, a także nowo powstających i modernizowanych odcinków kolejowych, dla których nie obowiązują wymagania dotyczące prędkości w najwyższych kategoriach.
Kruszywa przeznaczone do tego typu zastosowań w kategorii STANDARD to:
- tłuczeń porfirowy 31,5–50 mm – kruszywo na podsypkę kolejową;
- kliniec porfirowy 4–31,5 mm – kruszywo do klińcowania międzytorza i ław torowych oraz do drenażu;
- niesort porfirowy 0–31,5 mm – kruszywo do budowy warstwy ochronnej podtorza.
Zaufanie budowane jakością
Nieustannie inwestujemy w nowoczesne technologie wydobycia i przetwarzania surowców, dbając o wysoką jakość, powtarzalność parametrów, terminowość dostaw oraz kompleksowe wsparcie techniczne dla wykonawców i inwestorów. Doświadczenie w realizacji dużych kontraktów kolejowych oraz elastyczność produkcyjna pozwalają nam skutecznie odpowiadać na potrzeby dynamicznie kształtującego się rynku.
Kopalnie Porfiru i Diabazu to sprawdzony partner firm realizujących nowoczesne projekty kolejowe. Oferowane kruszywa to nie tylko materiał budowlany, lecz przede wszystkim niezawodna baza pod trwałe i bezpieczne rozwiązania infrastrukturalne w Polsce.
Grupa Skalneo – przeczytaj więcej
KPiD – przeczytaj więcej
Budownictwo
Drogi
Energetyka
Geoinżynieria
Hydrotechnika
Inż. Bezwykopowa
Kolej
Mosty
Motoryzacja
Tunele
Wod-Kan
