Polska Żegluga Bałtycka
PŻB to polski operator promowy (jednoosobowa spółka skarbu państwa) działający pod marką Polferries. Obsługuje połączenia promowe pomiędzy Polską i Szwecją oraz Danią. Posiada pięć statków: m/f Varsovia i m/f Mazovia kursujące na linii Świnoujście – Ystad, m/f Nova Star i m/f Wawel kursujące na linii Gdańsk – Nynäshamn oraz m/f Cracovia, wypożyczony innemu armatorowi, pływający u wybrzeży Afryki.
W trakcie rejsu zwiedziliśmy dwa promy: Varsovię oraz Mazovię, poniżej zamieszczamy ich ogólną charakterystykę.
M/f Varsovia

Prom typu ro-pax o imponujących rozmiarach: 216,2 m długości i 28,2 m szerokości. Pokłady mogą pomieścić aż 936 pasażerów, 200 samochodów osobowych i 150 samochodów ciężarowych. Na pasażerów czeka 230 komfortowych kabin. Mogą oni korzystać z restauracji, baru, sklepu oraz strefy rozrywki. Prom jest wyposażony w najnowocześniejszą technologię, zapewniającą bezpieczeństwo i komfort żeglugi. Został zbudowany we włoskiej stoczni, stąd w przestrzeni kuchennej zainstalowano m.in. piece do wypiekania pizzy.
Rodzaj promu: ro-pax, rok budowy: 2024
Stocznia: Cantiere Navale Visentini, Włochy
Wymiary: długość 216,2 m, szerokość 28,2 m
Max. liczba pasażerów: 936 pasażerów oraz 64 członków załogi
Kabiny pasażerskie: 230 kabin czteroosobowych, 920 miejsc noclegowych.
M/f Mazovia

Prom zbudowany w 1996 r. i gruntownie przebudowany w 2012 r. Po nabyciu jednostki w grudniu 2014 r. została ona poddana modernizacji, po której zyskała dodatkowe przestrzenie hotelowo-gastronomiczne, a jej dziób pomalował gdyński artysta Mariusz Warasa. Mazovia to pierwszy w Polsce prom z kolorowym dziobem! Prom jednorazowo może przewieźć 1000 pasażerów (w tym 506 miejsc w kabinach).
Rodzaj promu: ro-pax, rok budowy: 1996
Stocznia: P.T. Pelita Bahari, Indonezja
Wymiary: długość 168 m, szerokość 27,70 m, zanurzenie 6 m
Długość linii ładunkowej: 2620 m (140 samochodów ciężarowych lub 600 samochodów osobowych)
Wyposażenie promu: kafeteria – 224 miejsca, kawiarnia – 171 miejsc, w części kawiarni znajduje się także dyskoteka.
Wrażenia
Warto dodać, że opisane jednostki różnią się wielkością i rozkładem pokładu. Varsovia jest zdecydowanie większym statkiem, o przestrzennej zabudowie, z ograniczonym dostępem do tarasu zewnętrznego, w typie promu kursującego po Morzu Śródziemnym. Mazovia jest bardziej zabudowana w środku, podobna do typowych jednostek obsługujących trasy promowe na Bałtyku, z główną funkcją transportową dla aut ciężarowych, posiada spory taras widokowy na samej górze. Dużym atutem jednostek jest gastronomia, gdzie podawane są posiłki polskiej kuchni, przygotowywane na miejscu. Są smaczne, mieliśmy okazję degustować nawet golonkę, i to przy wietrze o sile 7 stopni w skali Beauforta. Jedno nie przeszkadza drugiemu. Podróż trwa ok. 7 godzin i jest to najszybsze połączenie morskie Polski ze Skandynawią. Polecamy – warto to zrobić przynajmniej raz w życiu, aby się przekonać, że Morze Bałtyckie wcale nie jest małym akwenem i potrafi dostarczyć sztormowych wrażeń.
Podziękowania


Na zakończenie chcieliśmy podziękować za pomoc i koordynację Jolancie Kowalskiej (rzecznik prasowej PŻB) oraz za opiekę i gościnę naszym wspaniałym przewodnikom na promach – intendentowi Jarosławowi Gulewskiemu (m/f Varsovia, fot. pierwsze) oraz intendentowi Markowi Lewandowskiemu (m/f Mazovia, fot. drugie). Pomyślnych wiatrów, spokojnych wód i bezpiecznych powrotów do portu!
Oprac. Gabriela Karpińska-Rzepa na podstawie materiałów PŻB SA, zdjęcia PŻB SA i nbi med!a
Budownictwo
Drogi
Energetyka
Geoinżynieria
Hydrotechnika
Inż. Bezwykopowa
Kolej
Mosty
Motoryzacja
Tunele
Wod-Kan