REKLAMA
Budownictwo Drogi Geoinżynieria Kolej Tunele Archiwum NBI Materiały
3 Minuty czytania

Tunel Bronzolo – wyzwanie w luźnych skałach

Droga SS12, znana w Tyrolu Południowym jako Brennerstaatsstraße, jest jednym z historycznie najważniejszych korytarzy północ – południe we Włoszech. Rozciąga się od granicy z Austrią na przełęczy Brenner aż do Pizy i odgrywa kluczową rolę w transeuropejskiej sieci transportowej.

Na odcinku na południe od Bolzano, między San Giacomo a Bronzolo, trasa obsługuje intensywny ruch tranzytowy (ok. 20 tys. pojazdów dziennie), co powoduje znaczne obciążenie środowiska. Aby odciążyć dotknięte tym problemem miejscowości, już w 1995 r. rozpoczęto planowanie i etapową budowę dziewięciokilometrowej drogi objazdowej dla gmin San Giacomo, Laives, Pineta di Laives i Bronzolo.

Pierwszy etap budowy, tunel San Giacomo, został ukończony  w 2005 r. Następnie powstała droga objazdowa Pineta di Laives (2007–2009) oraz obwodnica Laives (2008–2015). Budowę czwartego i ostatniego odcinka, obwodnicy Bronzolo, powierzono 23 kwietnia 2023 r. konsorcjum STRABAG AG oraz ERDBAU S.r.l.

Głównym elementem korytarza odciążającego ruch jest tunel drogowy o długości 702 m, z czego 642 m wykonano metodą tradycyjnego drążenia, a 60 m w technologii odkrywkowej (cut-and-cover). Tunel łączy się z istniejącą trasą w Laives na północy i biegnie prosto do północnego portalu. Następnie trasa zakręca w lewo, przechodząc pod rzeką Aldino, i biegnie przez 420 m pod obszarem zabudowanym wzdłuż korytarza SS12. Na południowej granicy miejscowości odcinek drążony przechodzi w konstrukcję odkrywkową i łączy się z istniejącą drogą krajową.

Tunel przebiega przez obszar miejski o skomplikowanych warunkach geologicznych. Trasa przecina stożek napływowy wschodniej doliny Aldino, gdzie występują silnie przepuszczalne osady aluwialne, osady lodowcowe (morena i żwir) oraz głównie gruboziarnisty materiał koluwialny i rumowiskowy o niskiej stabilności.

Warunki te wymagają zastosowania specjalnych metod tunelowania. Tunel budowany jest nową metodą austriacką (NATM) z wykorzystaniem sekwencyjnych technik drążenia. Prace podzielone na część górną, środkową i dolną są prowadzone pod osłoną systemu rur osłonowych – pipe umbrella system. Stabilizację sklepienia zapewniają beton natryskowy, stalowe kratownice (umbrella vault) oraz systematyczne kotwienie czoła. Uszczelnienie przed wodą realizowane jest za pomocą zgrzewanych membran hydroizolacyjnych. Dla poprawy warunków gruntowych cała trasa została wstępnie wzmocniona metodą jet grouting.

Ze względu na niewielką nadkładkę wdrożono kompleksowy program monitoringu geotechnicznego w celu wykrywania przemieszczeń gruntu (niecek osiadania) i ograniczenia wpływu na otaczające budynki oraz infrastrukturę. Instrumentacja obejmuje ręczne i automatyczne tachimetry, inklinometry oraz czujniki sejsmiczne.

Sandvik Ground Support dostarcza system AT – Pipe Umbrella oraz kotwy DSI Hollow Bar jako system zabezpieczeń w fazie drążenia tunelu. Montaż odbywa się przy użyciu wiertnicy Sandvik DT921i ze zintegrowaną automatyką i hydraulicznymi jednostkami zaciskającymi. W każdej sekcji montuje się od 53 do 60 stalowych rur AT 139 o długości od 15 do 18 m, których połączenia są zaciskane na placu budowy, tworząc podparcie łukowe. Każda sekcja umożliwia drążenie 9–10 m pod osłoną. Samowiercące kotwy typu R32 i R51 są instalowane na czole tunelu oraz wzdłuż jego obudowy w celu zapewnienia systematycznego wzmocnienia.

Obecność luźnego gruntu z głazami o średnicy do 3 m stanowi poważne wyzwanie. Mimo to budowa obwodnicy Bronzolo przebiega zgodnie z harmonogramem i ma przynieść trwałą ulgę okolicznym społecznościom.

Fakty i liczby w skrócie

Inwestor publiczny: Autonomiczna Prowincja Bolzano, współfinansowana ze środków Funduszu Rozwoju i Spójności (FSC)

Biuro odpowiedzialne: Biuro Techniczne Dróg Centralnych / Południowych

Radny ds. mobilności i infrastruktury: Ing. Daniel Alfreider

Dyrektor departamentu infrastruktury: Ing. Umberto Simone

Kierownik projektu: Ing. Davide Maniezzo

Wykonawca ATI: EUT Engineering S.r.l. oraz ILF Consulting Engineers Austria GmbH (lider grupy Georg Fischnaller AUT Engineering S.r.l. Bressanone)

Nadzór budowlany RTP: EUT Engineering S.r.l., Valdemarin S.r.l. oraz Bergmeister S.r.l.

Koordynator ds. bezpieczeństwa podczas realizacji:  Ing. Johann Röck oraz Ing. Thomas Wegner (Plan Team S.r.l.)

Inspekcja RTP: Studio Sartori e Piazzi, AIG ASSOCIATI oraz Pasquali Rausa Engineering S.r.l.

Wykonawca RTP: STRABAG AG oraz ERDBAU S.r.l.

Wartość projektu: 52 771 560,69 €

Jednostka: Sandvik Ground Support (DSI Underground Austria GmbH)

Zakres: produkcja, dostawa, wynajem sprzętu, wsparcie techniczne

Produkty: system AT – Pipe Umbrella, stalowe rury AT 139, połączenia zaciskane, prasa zaciskająca, kotwy samowiercące R32 i R51 z systemu DSI Hollow Bar

tekst i zdjęcia: Copyright by Sandvik Ground Support / Prawa autorskie Sandvik Ground Support

www.mining.sandvik/groundsupport

REKLAMA
Kalendarium wydarzeń
Sklep internetowy NBI
REKLAMA
Przegląd prywatności

Ta strona korzysta z ciasteczek, aby zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o ciasteczkach są przechowywane w przeglądarce i wykonują funkcje takie jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.