
Inwestycja o wartości 180 mln zł stanowi kluczowy element strategii wzmacniającej pozycję Polski jako lidera logistyki w Europie Środkowo-Wschodniej oraz wsparcia odbudowy Ukrainy.
Rola Euroterminala Sławków
Euroterminal Sławków to jedyny terminal w Unii Europejskiej położony na końcu Linii Hutniczej Szerokotorowej (LHS), która łączy Ukrainę i Azję Centralną z Europą. Dzięki unikalnemu połączeniu torów o szerokim rozstawie (1520 mm) z europejską siecią normalnotorową (1435 mm), terminal eliminuje konieczność przeładunku towarów na granicy, skracając czas transportu i obniżając koszty. Obecnie terminal obsługuje 285 tys. TEU rocznie, a po rozbudowie jego zdolności przeładunkowe wzrosną do 530 tys. TEU.
Pierwszy etap rozbudowy (2026-2027)
W ramach pierwszego etapu inwestycji zaplanowano:
- budowę drugiego terminala intermodalnegoz 7 nowymi torami, co znacząco zwiększy przepustowość obiektu,
- instalację nowoczesnych urządzeń przeładunkowych, umożliwiających obsługę kontenerów intermodalnych, co przyspieszy transport towarów z Ukrainy i Azji do Europy.
Finansowanie projektu zapewnią środki Agencji Rozwoju Przemysłu S.A. (108 mln zł), pozyskane z Funduszu Inwestycji Kapitałowych, a także dotacja z programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko (FEnIKS) (73 mln zł).
Nowe możliwości dla gospodarki
Rozbudowa terminala przyniesie wymierne korzyści dla regionu i kraju:
- nowe miejsca pracyw Zagłębiu Dąbrowskim, w tym dla pracowników przechodzących z sektora górniczego;
- wzrost znaczenia gospodarczego Polski jako hubu logistycznego na styku wschodu i zachodu;
- wzmocnienie współpracy z Ukrainą poprzez obsługę transportu towarów niezbędnych dla odbudowy kraju, w tym materiałów budowlanych, surowców energetycznych i żywności.