2024
Ogłoszone przetargi w 2024 r.:
- przebudowa odcinka Gdynia Chylonia – Lębork,
- budowa odcinka Szczyrzyc – Tymbark,
- przebudowa odcinka Warszawa Wawer – Otwock,
- roboty budowlane lk 108 na odcinku Jasło – Nowy Zagórz,
- przebudowa odcinka Sandomierz – Sobów oraz Sobów – Zbydniów oraz Sandomierz – Grębów, Przebudowa odcinka Sobów – Padew Narodowa,
- roboty budowlane lk 49 Łomża – Śniadowo i lk 36 na odcinku Śniadowo – Łapy,
- roboty budowlane lk 356 na odcinku Wągrowiec – Gołańcz – granica województw,
- budowa elementów infrastruktury technicznej wzdłuż linii kolejowej nr 4 (CMK),
- budowa PT Limanowa, Pisarzowa i Przymłynie,
- przebudowa stacji Maksymilianowo,
- zaprojektowanie i wykonanie robót budowlanych na linii kolejowej nr 229 na odcinku Kartuzy – Lębork w ramach projektu pn. „Zapewnienie dostępu kolejowego do elektrowni jądrowej Lubiatowo – Kopalino”.
2025
W 2025 roku PKP PLK ogłosi przetargi, których prace swoim zakresem obejmą 1300 km. W ramach zadań inwestycyjnych planowane jest uruchomienie przetargów o wartości ponad 15 mld PLN, w tym m.in.:
I kwartał 2025 r.
- przebudowa odcinka Białystok – Ełk (6 mld PLN),
- przebudowa odcinka Skierniewice – Czachówek Wschodni (1,4 mld PLN),
- budowa odcinka Podłęże – Gdów oraz odcinka Podłęże Balachówka – Podłęże (2,3 mld PLN),
- przebudowa odcinka Tymbark – Limanowa (1,3 mld PLN),
II kwartał 2025 r.
- budowa stacji Biała Rawska (ok. 0,13 mld PLN),
III kwartał 2025 r.
- roboty budowlane odcinek Wierzchucin – Lipowa Tucholska (1,3 mld PLN),
- roboty budowlane odcinek Maksymilianowo – Wierzchucin (1,2 mld PLN),
- roboty budowlane odcinek Lębork – Łeba i budowa linii odcinek Łeba – Elektrownia Jądrowa – Choczewo (ok. 1,2 mld PLN),
- roboty budowlane odcinek Gdańsk Osowa – Gdynia Główna (1,2 mld PLN),
IV kwartał 2025 r.
- przebudowa stacji Warszawa Wschodnia (3,3 mld PLN),
- roboty budowlane odcinek Lipowa Tucholska – Kościerzyna (1,3 mld PLN),
- roboty budowlane odcinek Czarnków – Rogoźno – Wągrowiec (0,4 mld PLN).
W latach 2026 – 2027, po optymalizacji i aktualizacji programu Kolej+, spółka planuje ogłosić przetargi na 10 mld PLN:
- Racibórz – Racławice Śląskie,
- Wrocławska Kolej Metropolitalna; Środa Śląska – Wrocław,
- Chorzew Siemkowice – Wieluń (budowa linii),
- Katowice Ligota – Orzesze Jaśkowice,
- Międzychód – Szamotuły,
- Piotrków Trybunalski – Bełchatów.
Największe inwestycje PKP PLK, które będą realizowane w najbliższych 3 latach w ramach Krajowego Programu Kolejowego do 2030 roku to:
- modernizacja linii kolejowej nr 201 Maksymilianowo – Kościerzyna – Gdynia, wartość: 9,25 mld PLN,
- modernizacja ciągu E 65 na odcinku Będzin – Katowice – Zebrzydowice (wraz z węzłem katowickim), wartość: 7,29 mld PLN,
- prace na linii kolejowej nr 202 na odcinku Gdynia Chylonia – Słupsk; wartość: 5,42 mld PLN
- budowa linii kolejowej Podłęże – Tymbark/Mszana Dolna oraz modernizacja linii kolejowej nr 104 Chabówka – Nowy Sącz, wartość: 14 mld PLN
- modernizacja linii kolejowej E 75 (Rail Baltica) na odcinku Białystok – Ełk, wartość: 5,86 mld PLN
- modernizacja stacji Warszawa Wschodnia, wartość: 3,3 mld PLN.
Kolej +
Aktualnie prowadzony jest przegląd projektów realizowanych w ramach programu Kolej + w celu uzyskania maksymalnych funkcjonalnych i technicznych parametrów planowanej do udostępnienia infrastruktury, co może wiązać się ze zmianą zakresów realizacji inwestycji oraz zmianami finansowymi.
W wyniku przeglądu stwierdzono, po opracowaniu części koncepcji programowo-przestrzennych, już na tym etapie wzrost wartości projektów o około 2,1 mld PLN w stosunku do kosztów planowanych we wstępnych studiach planistyczno-prognostycznych.
Do projektów o największym wzroście wartości można zaliczyć projekty:
- budowa połączenia kolejowego Kraków – Niepołomice” – ok. 0,3 mld PLN (78%),
- „Kolej w Kozienicach – likwidacja regionalnego wykluczenia komunikacyjnego” – ok. 0,2 mld PLN (60%)
- „Elektryfikacja linii kolejowej nr 30 Łuków – Lublin” – ok. 0,2 mld PLN (57%).
PLK SA wspólnie z partnerami uczestniczącymi w programie prowadzi działania ukierunkowane na zoptymalizowanie zakresów inwestycji. Może się to wiązać z koniecznością rezygnacji z niektórych projektów na rzecz efektywnej realizacji innych działań w obrębie programu.
Krajowy Plan Odbudowy
W ramach uzyskanych oszczędności powstałych m.in. z postępowań przetargowych na projektach KPO, przyznanych środków przeznaczonych na CPK oraz zmiany sposobu zagospodarowania części środków z KPO zgodnie z Decyzją MI z dnia 03.07.2024 r., Spółka od lutego 2024 r. przystąpiła do realizacji 13 nowych projektów w ramach KPO:
- prace na linii kolejowej nr 1 na odcinkach: Koluszki – Częstochowa oraz Zawiercie – Dąbrowa Górnicza,
- prace na linii kolejowej nr 61 na odcinku Częstochowa Stradom – Fosowskie oraz na linii kolejowej nr 144 na odcinku Fosowskie – Opole Główne,
- prace na linii kolejowej nr 132 na odcinku Pyskowice – Opole Groszowice,
- prace na wybranych odcinkach ciągu linii kolejowej C-E 59,
- prace na linii kolejowej nr 355 Ostrów Wielkopolski – Grabowno Wielkie – Etap II,
- poprawa infrastruktury linii kolejowej nr 8 Warszawa Zachodnia – Kraków Główny na odcinku Tunel – Kraków,
- budowa drugiego toru kolejowego wraz z drugą przeprawą mostową na rzece Warcie na odcinku linii kolejowej nr 354 od posterunku odgałęźnego Oborniki Wielkopolskie Most do stacji Oborniki Wielkopolskie,
- poprawa bezpieczeństwa na przejazdach kolejowych – etap VII,
- przebudowa wiaduktu kolejowego WK-05 na stacji Gdynia Port,
- poprawa infrastruktury pasażerskiej na wybranych obiektach aglomeracji warszawskiej poprzez modernizację peronów oraz zabudowę Systemu Dynamicznej Informacji Pasażerskiej,
- budowa Systemu Dynamicznej Informacji Pasażerskiej na linii kolejowej nr 7 na odcinku Otwock – Lublin,
- prace na linii kolejowej nr 143.
Opracowała redakcja. Zdjęcia: PKP PLK SA oraz nbi med!a.