REKLAMA
Kolej Mosty Tunele Inwestycje Wiadomości
4 Minuty czytania

Ambitne plany PKP PLK

18 grudnia 2024 r. Piotr Malepszak, podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury oraz Piotr Wyborski, prezes zarządu PKP PLK S.A. podsumowali kończący się 2024 r. i przedstawili plany na 2025 r. Jak poinformowali na spotkaniu prasowym, spółka do końca 2024 r. planuje ogłosić postępowania przetargowe na łączną kwotę ok. 17,1 mld zł., natomiast w 2025 r. ogłosi przetargi o wartości ponad 20 mld zł.

Spis treści

2024

Ogłoszone przetargi w 2024 r.:

  • przebudowa odcinka Gdynia Chylonia – Lębork,
  • budowa odcinka Szczyrzyc – Tymbark,
  • przebudowa odcinka Warszawa Wawer – Otwock,
  • roboty budowlane lk 108 na odcinku Jasło – Nowy Zagórz,
  • przebudowa odcinka Sandomierz – Sobów oraz Sobów – Zbydniów oraz Sandomierz – Grębów, Przebudowa odcinka Sobów – Padew Narodowa,
  • roboty budowlane lk 49 Łomża – Śniadowo i lk 36 na odcinku Śniadowo – Łapy,
  • roboty budowlane lk 356 na odcinku Wągrowiec – Gołańcz – granica województw,
  • budowa elementów infrastruktury technicznej wzdłuż linii kolejowej nr 4 (CMK),
  • budowa PT Limanowa, Pisarzowa i Przymłynie,
  • przebudowa stacji Maksymilianowo,
  • zaprojektowanie i wykonanie robót budowlanych na linii kolejowej nr 229 na odcinku Kartuzy – Lębork w ramach projektu pn. „Zapewnienie dostępu kolejowego do elektrowni jądrowej Lubiatowo – Kopalino”.

2025

W 2025 roku PKP PLK ogłosi przetargi, których prace swoim zakresem obejmą 1300 km. W ramach zadań inwestycyjnych planowane jest uruchomienie przetargów o wartości ponad 15 mld PLN, w tym m.in.:

I kwartał 2025 r.

  • przebudowa odcinka Białystok –  Ełk (6 mld PLN),
  • przebudowa odcinka Skierniewice – Czachówek Wschodni (1,4 mld PLN),
  • budowa odcinka Podłęże – Gdów oraz odcinka Podłęże Balachówka – Podłęże (2,3 mld PLN),
  • przebudowa odcinka Tymbark – Limanowa (1,3 mld PLN),

II kwartał 2025 r.

  • budowa stacji Biała Rawska (ok. 0,13 mld PLN),

III kwartał 2025 r.

  • roboty budowlane odcinek Wierzchucin – Lipowa Tucholska (1,3 mld PLN),
  • roboty budowlane odcinek Maksymilianowo – Wierzchucin (1,2 mld PLN),
  • roboty budowlane odcinek Lębork – Łeba i budowa linii odcinek Łeba – Elektrownia Jądrowa – Choczewo (ok. 1,2 mld PLN),
  • roboty budowlane odcinek Gdańsk Osowa – Gdynia Główna (1,2 mld PLN),

IV kwartał 2025 r.

  • przebudowa stacji Warszawa Wschodnia (3,3 mld PLN),
  • roboty budowlane odcinek Lipowa Tucholska – Kościerzyna (1,3 mld PLN),
  • roboty budowlane odcinek Czarnków – Rogoźno – Wągrowiec (0,4 mld PLN).

W latach 2026 – 2027, po optymalizacji i aktualizacji programu Kolej+, spółka planuje ogłosić przetargi na 10 mld PLN:

  • Racibórz – Racławice Śląskie,
  • Wrocławska Kolej Metropolitalna; Środa Śląska – Wrocław,
  • Chorzew Siemkowice – Wieluń (budowa linii),
  • Katowice Ligota  – Orzesze Jaśkowice,
  • Międzychód – Szamotuły,
  • Piotrków Trybunalski – Bełchatów.

Największe inwestycje PKP PLK, które będą realizowane w najbliższych 3 latach w ramach Krajowego Programu Kolejowego do 2030 roku to:

  • modernizacja linii kolejowej nr 201 Maksymilianowo – Kościerzyna – Gdynia, wartość: 9,25 mld PLN,
  • modernizacja ciągu E 65 na odcinku Będzin – Katowice – Zebrzydowice (wraz z węzłem katowickim), wartość: 7,29 mld PLN,
  • prace na linii kolejowej nr 202 na odcinku Gdynia Chylonia – Słupsk; wartość: 5,42 mld PLN
  • budowa linii kolejowej Podłęże – Tymbark/Mszana Dolna oraz modernizacja linii kolejowej nr 104 Chabówka – Nowy Sącz, wartość: 14 mld PLN
  • modernizacja linii kolejowej E 75 (Rail Baltica) na odcinku Białystok – Ełk, wartość: 5,86 mld PLN
  • modernizacja stacji Warszawa Wschodnia, wartość: 3,3 mld PLN.

Kolej +

Aktualnie prowadzony jest przegląd projektów realizowanych w ramach programu Kolej + w celu uzyskania maksymalnych funkcjonalnych i technicznych parametrów planowanej do udostępnienia infrastruktury, co może wiązać się ze zmianą zakresów realizacji inwestycji oraz zmianami finansowymi.

W wyniku przeglądu stwierdzono, po opracowaniu części koncepcji programowo-przestrzennych, już na tym etapie wzrost wartości projektów o około 2,1 mld PLN w stosunku do kosztów planowanych we wstępnych studiach planistyczno-prognostycznych.

Do projektów o największym wzroście wartości można zaliczyć projekty:

  • budowa połączenia kolejowego Kraków – Niepołomice” – ok. 0,3 mld PLN (78%),
  • „Kolej w Kozienicach – likwidacja regionalnego wykluczenia komunikacyjnego” – ok. 0,2 mld PLN (60%)
  • „Elektryfikacja linii kolejowej nr 30 Łuków – Lublin” – ok. 0,2 mld PLN (57%).

PLK SA wspólnie z partnerami uczestniczącymi w programie prowadzi działania ukierunkowane na zoptymalizowanie zakresów inwestycji. Może się to wiązać z koniecznością rezygnacji z niektórych projektów na rzecz efektywnej realizacji innych działań w obrębie programu.

Krajowy Plan Odbudowy

W ramach uzyskanych oszczędności powstałych m.in. z postępowań przetargowych na projektach KPO, przyznanych środków przeznaczonych na CPK oraz zmiany sposobu zagospodarowania części środków z KPO zgodnie z Decyzją MI z dnia 03.07.2024 r., Spółka od lutego 2024 r. przystąpiła do realizacji 13 nowych projektów w ramach KPO:

  • prace na linii kolejowej nr 1 na odcinkach: Koluszki – Częstochowa oraz Zawiercie – Dąbrowa Górnicza,
  • prace na linii kolejowej nr 61 na odcinku Częstochowa Stradom – Fosowskie oraz na linii kolejowej nr 144 na odcinku Fosowskie – Opole Główne,
  • prace na linii kolejowej nr 132 na odcinku Pyskowice – Opole Groszowice,
  • prace na wybranych odcinkach ciągu linii kolejowej C-E 59,
  • prace na linii kolejowej nr 355 Ostrów Wielkopolski – Grabowno Wielkie – Etap II,
  • poprawa infrastruktury linii kolejowej nr 8 Warszawa Zachodnia – Kraków Główny na odcinku Tunel – Kraków,
  • budowa drugiego toru kolejowego wraz z drugą przeprawą mostową na rzece Warcie na odcinku linii kolejowej nr 354 od posterunku odgałęźnego Oborniki Wielkopolskie Most do stacji Oborniki Wielkopolskie,
  • poprawa bezpieczeństwa na przejazdach kolejowych – etap VII,
  • przebudowa wiaduktu kolejowego WK-05 na stacji Gdynia Port,
  • poprawa infrastruktury pasażerskiej na wybranych obiektach aglomeracji warszawskiej poprzez modernizację peronów oraz zabudowę Systemu Dynamicznej Informacji Pasażerskiej,
  • budowa Systemu Dynamicznej Informacji Pasażerskiej na linii kolejowej nr 7 na odcinku Otwock – Lublin,
  • prace na linii kolejowej nr 143.

Opracowała redakcja. Zdjęcia: PKP PLK SA oraz nbi med!a.

REKLAMA
Kalendarium wydarzeń
Sklep internetowy NBI
REKLAMA